torsdag den 30. september 2010

"Fri for at dele....helle for at vælge først".

Hvad er det lige der er ændret i vores kultur fra 40'erne eller 60'erne til i dag?
Jeg kom til at tænke på det i morges, da der kun var 1 kanelbolle tilbage til deling mellem vores 2 piger.
Bl.a. så sagde min mor og hendes bror altid når de fik noget slik, frugt el. lign. tilbage i 1940'erne: Fri for at dele, helle for at vælge først". 

Min søster og jeg brugte det endnu det lille ordspil.
Men børn af i dag. De er vel så vandt til at der er lige meget til dem hver, og så meget af det hele, at de ikke behøver dele????
Har de overhovedet lært at dele med nogen, poderne af hvor tid?

Jeg er blevet opmærksom på det nu, på at vi skal huske lære dem at dele og at dele ud til andre.
Bare lige en overvejelse fra hverdagen.

5 kommentarer:

- sagde ...

Such an important lesson in life to learn. As adults we can all relate to dealing with others who have not learned and it is not a pleasant experience. The reminder is good for everyone, young and old. Thanks for sharing.

KirstenK sagde ...

Jeg tror faktisk det e meget forskelligt, hvordan børn af i dag har det med at dele med andre...Jeg synes faktisk ofte jeg oplever at børn gerne deler med de andre...men selvfølgelig også det modsatte. Men det e jo som du også rigtigt skriver vores opgave at lære dem det...det kommer jo ikke af sig selv...

Onkel Anne sagde ...

Jeg forsøger at lære min søn at dele. Jeg bliver STIK tosset, hvis han spiser tyggegummi foran sine venner og ikke vil dele med dem. Bliver så arrig så jeg har lyst til at nappe ham, og det sker sjældent - altaå ikke at jeg gør det, men lysten kommer.
Jeg synes, at børn skal lære at dele for ellers bliver de egoistiske og verden bliver lidt for svær at håndtere for dem senere.

***Hos Mutter*** sagde ...

Herhjemme deler vi alt med lineal uanset, hvor meget overflod der er.

Det er noget, som jeg har bragt ind i familien, for det gjorde vi altid som børn. For Fatter var det et ukendt begreb.

Når vi har gæster må også nogle gange tage os selv i at spørge gæsten, om han vil have øverst, nederst eller midterst :D

folehave's univers sagde ...

Nej ligefrem millimeter er jeg ikke til, men mine børn har lært at dele. Ikke uvæsentligt i verden der uden. Der er ikke altid lige meget til alle. Man må lærer at der gøres forskel, alt efter behov.