søndag den 7. marts 2010

DIY brocher af blomstret stof

Lisbet der klipper og sælger stof i Stof og Stil Roskilde havde lavet de fineste brocher ud af et af mine yndlingsmønstrer fra det nye forårskatalog. Jeg har (efter aftale med Lisbet) prøve at gøre hende kunsten efter.
Resultatet kan du se her og metoden (der er delvist en gammel kending) følger billede for billede.
Sådan ser metarvaren ud. Den har nummer 814330 og 25 cm koster ca. 15 Kr.


Klip 2 cirkler omkring en blomst.
Læg dem ret mof ret og hold op mod lyset, hvis de skal være ens for og bag.
Sy en cirkel omkring blomsten og lad 1,5-2cm stå åbent.
Vend den.
Fyld ud med fyldevat eller uld.
Find en knap og noget bomuldsgarn i ønsket farve.

Stik igennem centrum af blomsten og sy garn mellem bladene og stram lidt til.
Derved dannes blomsterformen.
På bagsiden syes en hårklemme eller en brochenål på og den er klar til at tage i brug.




God fornøjelse og tak for god inspiration til Lisbet, som havde lavet rigtig mange andre fine ting.
Lisbet har desværre ingen blog, ellers havde jeg straks linket til hende. Ideen er super egnet i alle de fine 70'er blomstrede stoffer i allesammen samler på. Der er masser af motiver at hente.

22 kommentarer:

Glaphuset sagde ...

Hej Karen.

Jeg eeeelsker din blog, og specielt når du kommer med: "Sådan laver man......" Jeg har længe gerne ville lave de fine blomster, men er ikke kommet igang. Nu ved jeg hvordan man gør, så er det bare at prøve. Jeg har næsten lige købt det viste stof, det er SÅÅÅ fint :o)
Forsat dejlig søndag til dig.
Kh Anette

Karen Klarbæk sagde ...

Dejligt at høre hvor glad du bliver Anette. De er altså super hurtige at bikse sammen....så bare klø på.

Barbara sagde ...

Ih lige et projekt for mig! Elsker når man kan se resultatet hurtigt -hvem kan ikke det ;0) Og så i blomster, der bare bringer forår, sol og sommer frem i én.
Tror snart jeg jeg må ligge turen forbi Roskilde igen igen.. og købe lidt mere stof, er kommet i tanke om flere styles jeg har "glemt" at købe..
Tak for en SKØN blog jeg kan kun tilslutte mig Anette og sige at jeg også er vild med dine "sådan laver man..."-tråde.
Kærligst Barbara

Marina sagde ...

Super sød idé. Tak til både dig og Lisbeth.

Maria sagde ...

Ja, den er da godtnok fin. :)
Vh Maria

MollyMy sagde ...

Tak for rigtig god inspiration. Den vil jeg prøve at lave en af dagene.

Helle : sagde ...

Smart ide, og så er den jo samtidig utrolig sød !

www.frunielsen.com sagde ...

Super fede,snuttede blomster sejt,-- jeg var i stof og stil i århus i fredags,--- der er vel nok kommet mange mange fede stoffer,---i er bare så dygtige til at vide hvad vi vil have,---men jeg ønsker mig nogle glade smilende og kreative piger i århus,-- de er godtnok noget muttede og ikke særligt inspirerende, måske de ikke har det godt eller de ikke kan lide deres job,-- synd,---det må vi gøre noget ved,-- jeg syntes du skal vise dem filmen the fish,-- den viser hvordan man finder glæden ved at sælge og have det vildt sjovt samtidig,---det er fisk der sælges,--- men om det er fisk eller stoffer er ligegyldigt,---hvis der bare var lidt pingpong,---så ville de selv få det sjovt,-- det drejer sig om at kunden står rigtigt og rullen vender rigtigt,-- og så intet andet -øv
frunielsen.com

illu-mina sagde ...

Å så fikk vi en god ide i dag også. Tusen takk for at du deler. Du har en utrolig spennende blogg.

Marie-Louise sagde ...

De er skønne de brocher. Jeg har lavet lignende, med i større størrelse, som jeg brugte til nålepude. God ide at bruge storblomstret stof til formålet.

Emilie sagde ...

Så fine Karen! Det må jeg prøve, skal netop til at bestille noget polka voksdug på stof og stils hjemmeside, så snupper jeg lidt af det der med også ; )
Hyggeligt med hilsen fra Dea!
Kh Emilie

KirstenK sagde ...

De er godt nok fine...tak for inspiration!

Miss.Møllebo sagde ...

De ligner de hæklede nålepuder jeg laver, se på bloggen,men ideen er da rigtig god.

Claudia sagde ...

I love this fabric and i have to try it today! supercute stuff! i really have to order more for a pretty summerskirt.
greetings!
claudia

Unknown sagde ...

SÅ fint :-)

Karen, du er en ekvilibrist - og selvfølgelig også Lisbeth ;-)

Inger Lises Verden sagde ...

Hvor er den sød! Åh alle de kreative ideer. I disse dage sidder jeg og rydder ud i gamle "Alt om håndarbejde". Har en hel kasse fuld, og de fylder for meget og bruges for lidt, så jeg klipper ud og gemmer... og håber jeg får tid... en dag..
Knus Inger Lise

Birgitte sagde ...

Jeg har lavet dem både i stof og hæklede med tørret lavendel i til undertøjsskuffen som venindegaver. Og de falder altid i god jord;0)

lilla a sagde ...

Superflot idé, måske kan man lave en nålepude ud af den? Det tror jeg min datter vil kunne lide.

Snullemor sagde ...

Hej Karen
Hvor kan man købe selve hårklemmen henne? Jeg har længe ledt efter sådanne hårklemmer uden held..
: ) Jette

Anonym sagde ...

hvad er det jeg gør forkert??? jeg må gøre et el andet forkert, jeg har lavet 3 stks nu, men når jeg syr sys jeg det er mega mega svært få den rigtig RUND, den blir lidt skæv......er den ikke syet på maskine??? har I andre nogle erfaringer med det? :0)

Takker Camille

Anonym sagde ...

efter lidt øvelse har jeg fundet ud af det :0)) Nu går dte som en leg svupti vupti :0)


Camille

Frk.Lunella sagde ...

Super god idé! Elsker sådan nogle små nemme projekter!