søndag den 4. april 2010

DIY dekorerede blødkogte æg

Du kan dekorere både blødkogte og hårdkogte æg til brug her i påskedagene.

Fremgangsmåden er enkel:
Æg + bregneblad eller viol ell. lign. + ny nylonstrømpe + løgskalller i kogende vand.

Tag det ønskede antal æg og sæt motiv over ægget. Sæt strømpen stramt omkring og luk med en poseclips mellem hvert æg.
Fyld løgskaller i kogevandet (eller rødbedesaft, som laver pink æg, helst rødbede skræl, men saft fra glas kan også bruges). Kog ønsket tid til blødkogt, hårdkogt eller smilende æg.

Brug æggene som vanligt.

6 kommentarer:

Marina sagde ...

Hvor er det sjovt, dem laver jeg også hvert år for de bliver så fine. Op til påske havde jeg en instruktion i netop denne strømpemetode som der ikke er så mange der bruger. Der står også en del om den alternative metode hvor man pakker hvert æg enkeltvis i køkkenrulle og staniol.

Rigtig god påske til dig og alle dine.

Karen Klarbæk sagde ...

Herligt. Jeg skal da se hvordan du gør det.
Det er jo bestemt hellerikke noget jeg har fundet på. Vi har bare altid gjort det.

Karen

Randi sagde ...

God idé med strømperne. Jeg gør det altid med køkkenrulle og staniol. Hvis æggene er pustet ud, er det rigtig flot med skaller fra hyacintløg. Så bliver de blå/lilla lidt afhænig af om hvad farve hyacinten er.

Randi

LisaMaria sagde ...

Så flotte egg! Jeg har min egen hønseflokk, så nå skal jeg pynte eggene! Kan jeg spørre hvordan du redigerer dine bilder? Det blir så fint! :)

Marina sagde ...

Nemlig Randi, men så er de ikke så velegnede på morgenbordet. Der foretrækker jeg løgskaller og rødkål...

Ja Karen, det sjove ved de æg er jo netop at det er noget man har gjort i generationer så det er der vist ingen af os der skal prøve at tage patent på...

Noget af det jeg elsker ved din blog er netop at du blander helt nye ideer men gamle elskede klassikere.

Annchen sagde ...

Hej Karen..
Jeg har også haft gang i de fine pyntede æg i dag..:) Godt min mors kreation i år - jeg har bare brugt dem til vores årlige påske-æg-trille-konkurrencen med hele familien..:)
Lidt synd for de bliver bare så fine..
Kh Anne