mandag den 5. april 2010

Røgning som ny familie hobby?

Her på matriklen skal man dårligt vende ryggen til, så er en ny hobby indført. Manden min var nødt til at blive hjemme i weekeden, da han skulle deltage i det årlige modelbyggeshow/konkurrence i Randers. Han løb med 3 førstepladser, 2 tredie pladser og dommernes favorit pris. Det foregår i forskellige klasser. Kampvogne, fly, diorama o.s.v. "Det var helt pinligt til sidst" sagde han stolt.

Men jeg er langt mere stolt over denneher røgeovn han har bygget denne weekend også. Det er en hobby hvor jeg lidt lettere kan være med.

Ganske primitivt, men det virker. Den blev nemlig også afprøvet mens vi var væk. Kun ganske lidt røget brieost var der tilbage.
Næste projekt må være Fynsk Røgeost. Vi må lede i gemmerne eller på nettet for produktion af egen røgeost, har jeg bare SÅ meget lyst til at gøre til en ny familiehobby.
NB. Man kan skrive både Røgeost og rygeost.....begge måder er gangbare.

8 kommentarer:

hanne ewald sagde ...

Uhm uhm - god hobby !
kommer gerne forbi til røget mad ikke mindst rygeost ! - dejligere dansk ost findes næppe!

Kirsten Søeballe sagde ...

Hej Karen .Skriv rygeost i søgelinien så dukker der en masse opskrifter op .De er ret enslydende . Mange af dem med billeder og meget fine beskrivelser .
Så held og lykke med rygningen/røgningen .
Mvh Kirsten

HANNE sagde ...

Prøv med Meyers opskrift med brændenælder :O)

Hedvig sagde ...

Det lyder spændende. Glæder mig til at følge med i jeres forsøg med den nye ovn. Jeg kunne godt tænke mig en selv.

Septemberliv sagde ...

Den hobby har jeg også gået og kredset om. Syntes det kunne være sjovt selv at gøre og så kunne det være sjovt at lave røgede kartofler til en lækker kartoffelmad.
Måske denne sommer skulle være startskuddet...
Og Røge/rygeost! Det er sagen!!

God fornøjelse!

Lone Jensen sagde ...

Ihhhh sikke en god mand du har dig der!
jeg har laenge droemt om at lave min egen rygeost. Der er bare ikke noget bedre.. Jooo, rygeostsalat er nu ogsaa fantastisk.
Man blander bare rygeosten med creme fraiche (den fede) ca 50/50 og saa salt, pepper og purloeg. NAM NAM, SAA laekkert paa frisk broed.
God fornoejelse!

Dorte sagde ...

Røget brie lyder da lige som noget for vores familie. Har vupti sendt bloggen videre til min mand, måske han fikser sådan en :-) hvem ved, han elsker da i hvert fald ost og at arbejde med træ..

Ann sagde ...

Hvor er den dog flot, den rygeovn!
Den må jeg liiige tænke over......
Du kan også gå ind på http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/komplet-hjemmeosteri-179p.html
og se. Hun har en masse spændende ting til hjemmeproduktion af ost.