tirsdag den 1. februar 2011

Kauni og nyt projekt i gang

Jeg har ikke haft en klar plan med hvad det über skønne Kauni garn i ren uld skulle blive til.
Men et andet projekt er færdigt, og så giver det ligesom sig selv.

 Jeg har langsomt tilkøbt flere og flere farver jeg bare "måtte eje", når jeg har været forbi Tanterne i Odense.
Til alt held kan du købe garnet HER
Så behøver du ikke være udenfor stribe-klubben fordi du ikke lige har en Kauni forhandler som nabo.
 Modellen ligger under garnet. Nu bliver det bare i striber af farver.


 Mønstret er super enkelt. 16 masker pr. bølge. + 1 stangmaske i hver ende af tæppet som afslutning.
1 række luftmasker og 1 stangmaske i hver retur til  at starte på
og herefter 6 stangmasker + 3 stangmasker i samme maske ( =bølge op)
6 stangmasker og tag ind ved at sammenstrække 3 masker med i stangmaske (= bølge ned).
Og så er det bare om at tælle og tælle til det går op og pludselig sidder på rygradden.

Jeg glæder mig til for alvor at komme i gang.

30 kommentarer:

Unknown sagde ...

Über lækkert garn i über skønne farver. Vil også selv i gang med et flerfarvet tæppe, og synes jeg er blevet godt inspireret til, at det skal være et Kauni et af slagsen.
Glæder mig til at følge dit farverige projekt.

God dag!

Kh. Irene

EnHeberg sagde ...

Rigtig flotte farver til et skønt projekt.
Jeg kunne godt tænke mig at besøge Tanterne. Skal til workshop i Odense d. 12.-13. februar, men begge dage fra 10-17, så det bliver ikke der :S

Unknown sagde ...

Super fede farver...pink og tyrkis nej alle sammen... Kradser det?? Fælder det... Eller er det bare skønt??? Held og lykke med det

KGaardsted sagde ...

Super fede farver! Er helt vild med dem!
Tak for tippet om hjemmesiden, skal helt sikkert lige ind og kigge...
Og er også stadig helt vild med tæppet :)

Kirsten sagde ...

Dejlige farver! Har selv en drøm om et stribet tæppe... måske jeg får mod på at gå i gang. Det er ihvertfald ikke inspirationen, der mangler.
Dejlig dag til dig!

Margit sagde ...

Det bliver helt fantastisk! Herlige farver også. Håber du får tid til at komme godt i gang.
Ville ønske jeg havde tålmodighed - til at gøre det. Måske en dag.

Unknown sagde ...

ihhh altså, nu lokker du jo....
er også helt vild med kauni, og har fået lovning på at jeg må købe når jeg har fået brugt noget af alt det garn jeg allerede har liggende!

Maria sagde ...

Hvor er det bare nogle smukke farver. Så er det når jeg ser sådanne jeh ville ønske at jeg kunne strikke eller hækle. Men det har jeg desværre nok ikke tålmodighed til.

Lialje sagde ...

God fornøjelse. Er selv lige blevet færdig med mit bølgetæppe og jeg er helt vild med det.

Hellohello baby sagde ...

Dette må jeg prøve på! Selv om jeg ikke helt forstod bølge ned....

Elsker sikksakk mønsteret og sjerfet ditt ble veldig flott!

Julie Franciska Holst sagde ...

Det er så smukt! Jeg er gået i gang. Men forstår altså ikke helt "bølge-ned" - hvis jeg trækker 3 masker med ind kommer der bare et stort "hul" og ikke specielt meget bølge over det. Hilsen Julie.

HASol sagde ...

Alldeles nydelige farger, ide' og garn!!!

Julie sagde ...

Hej Karen
Super fint tæppe og lækre farver. Jeg vil prøve at igang. Men efter at have siddet med det lidt, må jeg erkende, at jeg heller ikke forstår "bølge ned". Kan du uddybe den? Håber du lige vil hjælpe.

Anonym sagde ...

Tusind tak for en altid inspirerende blog. Jeg har lavet en hel del prøver, før jeg skal i gang med det store projekt - det stribede tæppe. Jeg kan dog ikke helt få maskerne til at passe, hvor mange starter du med ?

Mvh.
Lene, Holstebro

Jeanette / Lutter Idyl sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Jeanette / Lutter Idyl sagde ...

Hej Karen :)
Jeg har også fået mod på at gå igang med et stort tæppe, men er nødt til at bestille kauni over nette så hvor mange nøgler vil du ca skyde på at der går til sådan et tæppe?? (og kauni kradser ikke vel??)

Camille sagde ...

Jeg forstår slet ikk opskriften...hvad mener du med 16 masker pr bølge???? Og 6+3 masker er det så 9 masker i 1 maske el??

Mette J sagde ...

Så er jeg næsten færdig med mit hæklede zigzag tæppe.

Louise sagde ...

I dag var jeg forbi Tante Grøn efter garn, og pludselig ser jeg dette tæppe hænge til udstilling :) Måtte straks hen og røre ;) Jeg er dog ikke sikker på at min "følgesvend" på 3 måneder var ligeså begejstret nede i barnevognen, da hun kvitterede med et gab, mens jeg ivrigt fortalte om alle de smukke farve det var sammensat af :) Beklager ;)

Christina//madebyrøgilds sagde ...

Uhh, dette fantastiske tæppe skal bare være en del af vores stue :o)
Nu er garnet bestilt - endda hos Tanterne i Odense, så nu venter jeg bare på at modtage garnet ;o)
Mvh. Christina

Heidi sagde ...

Ihh nogle lækre sager du hækler...jeg var med på kursus i Odense og fik da også lært at hækle noget, men får ikke gjort så meget ved det mere :-(
Jeg drømmer om at hækle et tæppe til min søn (3. barn) men kommer ikke rigtig igang....
Men vildt fede ting du laver ;)
Heidi

Juhlnielsen sagde ...

Hej. Er gået gang med et tæppe i zigzag mønster. Har hæklet ca. 30 cm nu og er ved at være bange for, at jeg ikke har garn nok. Har købt 8 nøgler i 8 forskellige farver, så hvis jeg skal bruge mere garn, skal jeg købe 8 nøgler igen. Synes det bliver lidt for dyrt. Hvor mange nøgler er der gået til dit tæppe? Hilsen Mette

Mette J sagde ...

Mit færdige tæppe, der måler 140 cm x 180 cm vejer ca 1000g. Så måske skal du have gang i endnu et par farver allerede nu. Mit er hæklet i restegarn, suppleret med nyt, det gør det lidt nemmere at reguelre.http://re-de-sign.blogspot.com/2011/08/nu-ma-den-vist-snart-vre-frdig.html

Barbara sagde ...

Tak for en dejlig opskrift. Jeg har hæklet et babytæppe. Har postet det på min blog m. link hertil naturligvis;)

(fruobenhaupt@blogspot.com)

lene sagde ...

Sådan som jeg forstår mønstret ved at have søgt lidt på nettet, hækler man ALTID en stangmaske når man starter og slutter en række, som ikke tæller med,
så hækler man 6 stangmasker,
så hækler man 3 stangmasker, som man hækler fra samme "hul" (bølge op),
så igen 6 stangmasker,
så hækler man en halv stangmaske - 3 gange og lader så tråden løbe igennem dem alle 3 på en gang (indtagning eller bølge ned) ikke...?

Unknown sagde ...

Super flot tæppe - jeg er helt vild med farverne. Jeg har hæklet et lignende tæppe ud fra en opskrift fra Ingelises strikke magasin.. Det kan ses på min blog www.hyggetanten.blogspot.dk :)

Unknown sagde ...

Hej Karen, virkelig flot tæppe!

Jeg tænkte på om nogen kan fortælle mig hvor mange masker man skal starte med at lave til sådan et tæppe?

Tænker at omkring 1,5 meter i bredden er en god bredde?

Glæder mig til at komme igang og håber på et lige så flot resultat! :)

Anonym sagde ...

Er helt vild med det tæppe! Hvor mange nøgler skal man ca. bruge?

Mette sagde ...

Jeg undrer mig virkelig over at du ikke svarer folk som kommenterer på dine indlæg.
Læser tilbage i kommentarerne og kan se flere har stillet dig spørgsmål.
Kh Mette

Katrine sagde ...

Enig Mette!
Du laver så mange fine opskrifter til os, men vil ikke hjælpe når man har problemer. Kan se det er det samme på rigtig mange af dine DIY's, hvor folk spørger om det samme igen og igen, men ikke får svar :-(
Til denne opskrift er her svaret på de tre stangmasker sammen fra DROPS:
http://www.garnstudio.com/lang/dk/video.php?id=27

Mvh Katrine