onsdag den 7. juli 2010

Små hæklede vimpler

Jeg lavede en oversprings handling i dag. Havde egentlig tænkt noget andet jeg ville i gang med at hækle. Sad i bilen og ventede. Kom så pludselig til at omforme min hæklede splitflags opskrift en smule og hækle vimpler efter samme princip i hvert fald. Først i julerød....lidt dystert måske? Derefter i pastel farver.

De kan jo laves i alle mulige farver, hvis man har garnrester og lyst til at virke lidt med hæklenålen.
Mine vimpler her, starter og slutter som mine splitflag, sådan at snoren ender i samme ende, og kan bruges til at sy dem om snoren de skal hænge på (som jeg lige nu ikke har noget af, for det blev brugt til de syede vimpler til havefesten).


Næste decembers basarforberedelser er i gang.

Opskriften følger her, hvis du har fået lyst: (følg foto fra venstre mod højre)

Som med flagene med dobbelt bomuldsgarn og 3.00 eller 3.25 i hæklenål

3 luftmasker og 1 vendemaske (foto 1).

3 fm retur (foto 2 +3+4).

Vend med 1 lm, 2fm og 3. fm i kantmasken.(se foto 5)

2lm og 1 vendemaske (foto 6)

6fm (foto 7)

1 vendemaske og 5 fm

1 fm i kanten (som en udtagning foto 8)

2lm og en maske når du har vendt. Hækl tilbage med 9 fm (foto 9)

1 vendemaske og 8 fm + 1 fm i kanten som tidl.

2lm og vend med 1 lm, 12 fm retur (foto 10).

1 vendemaske og 9 fm, (foto 11) 1 kædemaske i den næstsidste maske og vend med 1 lm

Nu begynder indtagningerne. Så stik i 2. maske som (foto 12)

9 fm i alt på returvejen.

vend med 1 lm, 7fm og 1 kædemaske i næstsideste maske.

Vend med i lm og stik i 2. maske (indtagning foto 12)

i alt 7 retur, vend med 1 lm og 4 fm, 1 kædemaske og vend med 1 lm.

stik i 2. maske, 4 retur i alt og klip trådene og træk igennem (se foto 13).








15 kommentarer:

Unknown sagde ...

altid i gang og altid kreativ og altid sød til at dele :-)

Darling L sagde ...

Så fint! Tak fordi du deler :-)

Mette Houg sagde ...

Hvor får du det fra, kreaKaren;0)
Du hiver jo dagligt et eller andet godt ud af ærmet!...Det må være rart at have det på den måde!

Anonym sagde ...

så fiiiiiine - har selv forsøg mig med vimpler - men ligefrem at få skrevet en opskrift på dét, der går min grænse udi hæklerierne, lige nu ihvertfald...

Westmose sagde ...

Hej Karen - hvor dejligt med ny vimpel inspiration....vil teste din DIY i løbet af ferien :-) 1000 tak.

Kh. Mette

Annchen sagde ...

Altid krea - og altid nytænkende..:)
Tak for endnu en super vejledning..
KH Anne

Loppe-shoppe sagde ...

Efter at have googlet "Blog-træf Odense" og derved fundet "Tusindfryd" spurgte jeg hende om der mon snart er blog-træf i Odense igen. Hun henviste til dig, under betegnelsen "den gode Karen" - så derfor denne venlige hilsen!
Jeg er nybegynder i blog-land, men vil evt. gerne hjælpe med at arrangere et træf.
Du kan se min korrespondance med "Tusindfryd" hos hende under indlægget "Grannystripes" nederst.
Og hos mig under indlægget "Etagenederdel".

Med tak for din inspiration til at lave min egen blog og mange hilsner.

HandmadeByMalle sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
HannasHörna sagde ...

Hej hej!

Supersöta!

När vi fick vår dotter för snart tre månader sen virkade jag vimplar till vagnen...hon tittar glatt när de blåser i vinden:)

Kram

kundskabogkaos sagde ...

her sidder jeg og tænkte; "Jeg må lige forbi Karen, det er lang tid siden" og sørme så, om du ikke har en lækker DIY som du deler ud af....men det bedste er da at se, at du stadig bruger dit hæklehus....det varmer den lille hjerte ;D

Kh Sarah

KrudtuglensMor sagde ...

fantastisk tak for opskrift :)

Marianne sagde ...

takk for oppskriften! jeg har prøvd meg på en liten vimpelrekke og den ble riktig så fin.

takk for inspirasjon og du er velkommen til å besøke meg på www.frkpigalopp.blogspot.com

ha en kreativ uke!

Louise sagde ...

Hej Karen

Nu har jeg givet mig i kast med dine hæklede vimpler, men det er ligesom om, at når jeg medtager rækken med de 12 fm, så bliver de skæve.... Altså, jeg kan simpelthen ikke regne ud, hvad det er jeg gør forkert!!?!!
Måske kan du komme med et lille hint, eller også forsøger jeg mig bare frem og ser hvordan jeg kan få dem lige.
Det er nogle dejlige opskrifter du lægger ud. Dejligt at du deler.

Mvh

Louise Munch (louiseverden@blogspot.com)

Tina sagde ...

hold da op hvor er den sød! tror selv jeg begynder at lave den :-)

Josefine Bjørn Knudsen sagde ...

Hvor er den bare fin!!
Hvis du vil skal du være mere end velkommen til at besøge min blog :)
www.minkreativeverden.dk