søndag den 18. juli 2010

Hvor får du det fra?

Hvor får du det fra? Det var en af kommentarerne på min blog, da jeg viste børnegrydelapperne første gang i går.
Og ja, hvor kommer ideer fra?
Jeg har tit tænkt på, om det bare er noget der ligger lige over os, og som frit kan hentes ned, når vi er i humør til det? Om det er et fælles tankesæt man frit kan låne af? For hvorfor er der ellers så mange der får/har de samme ideer.....vel at mærke UDEN at man har set hvad de andre har lavet?
Hvorfor skal der nogen gange ikke ret meget til at sætte tanker i gang?

Min "søster" i München har lavet dette lille dukkekøkken arrangement, med Rosti/Margrethe skålen i mini....og jeg havde da bare ALDRIG tænkt, hvor fedt det er at den er lille og ligesom mors? Havde du?

Men det jeg kom til at tænke var, at mine "familiegrydelapper" (som i øvrigt er supergode, fordi man ikke kan stikke fingrene igennem) da kunne være lige så søde i små.

Og hele bilturen hjem i dag fra München (kl.10-21.00) har jeg hæklet, for manden var så sød at køre. Uafbrudt. For lige at se dem i pink og grøn og lilla også.


De tre i Benjamins dukkekøkken blev hængt op i morges, og blev der, for de passer jo lige til skålen. Og sjovt nok, så fik jeg lyst til at lave en hel masse andre ting til køkkenet også, nu bagefter......
Når jeg har ferie kommer ideerne væltende, og jeg har heldigvis tid!
Hvor får du ideer fra? hvad inspirerer dig?

8 kommentarer:

Kirsten Søeballe sagde ...

De grydelapper er supersøde :-)
Jeg får masser af inspiration når jeg går på udstillinger/messer. Nogle ting skal så prøves af . Jeg skriver tit en liste inden male sæsonen med ideer . Noget duer , andet er for svært og andet igen bliver en succes .Lige for tiden er det Michael Shapcotts malemetoder ,der er "inde".Det er noget jeg har set på YouTube.
Jeg afprøver og er hele tiden i en forandringsfase . Og det passer mig fint for det er mit eget fingeraftryk jeg sætter på tingene alligevel . Jeg føler ikke jeg kopierer .
Dog lige med undtagelse af et flot hæklet bærestykke som jeg afprøver som jeg har set på "mit pusterum"s blog .

Ingerlise sagde ...

Det har jeg faktisk tit spurgt mig selv om. Min inspiration kommer ofte ud fra en teknik som måske kan anvendes på ny måde, gerne kombineret med andre teknikker. Materialer inspirerer mig rigtig meget, farver, struktur, modsætninger. De gode ideer kommer når jeg går tur eller lige før jeg falder i søvn. Mange glemmer jeg, men ofte kommer noget af det tilbage på de mest uventede tidspunkter. Jeg "leger" meget med garn, så der ligger altid nogle strimler eller lapper der måske kan bruges engang

Unknown sagde ...

Hej Karen..
Det kunne være mig som har spurgt: Hvor får du det fra... For jeg tænker tit sådan...

Du er vild god til at få idéer..

Lige nu, tænker jeg faktisk sådan om en firkant jeg har hæklet.. Skulle hækle et babytæppe og gad ikke at det kun kunne blive oldemorsfirkanter.. så jeg bilder mig ind jeg har udvidet den, til en anden firkant..

Har nu ledt og ledt for at finde ud af om det er en jeg har set før, eller jeg har fundet på den... man skal jo sådan passe på... Her tror jeg måske jeg har fundet på noget som allerede findes.. og måske har et navn..

Laver et indlæg om det senere i dag..så har ud tid og lyst til at slå et smut forbi I LONES FODSPOR så må du gerne fortælle mig om du ved hvad den hedder...

Håber din ferie har været fantastisk, der er noget som tyder på det...

BY the way...
Hvilken julebasar laver du ting til.. ved der er en i Århus, Skanderborg men ellers ikke...

Lone

Karen Klarbæk sagde ...

Hej Lone.
Jeg laver ting til Julebasar i antroposofisk hus i Århus, lørdag den 20. November og på Silkeborg Steiner skolen den 27. November.

Og I andre....det er vildt sjovt at tænke på hvad man bliver inspireret af, for man kan jo opsøge det eller arbejde med det, og så bliver det rigtig sjovt :)

Karen

Hedvig sagde ...

Det er interessante spørgsmål du stiller, som straks inspirerer ens tankegang.
Det er tit et behov, der sætter det hele i gang. Nogle gange har jeg en løsning liggende parat i hukommelsen, som straks kan omsættes til aktivitet.Den slags løsninger må jo stamme fra erfaringer, man tidligere har erhvervet sig.
Andre gange bliver jeg inspireret af ting der omgiver mig eller tilfældigt støder på. Kan også gå direkte efter inspiration til at løse et bestemt behov.
Men tid og overskud influrerer meget på ens tankegang og evne til at lade sig inspirere udefra. Det har jeg i den grad erfaret efter jeg forlod arbejdsmarkedet.

Helle Nielsen sagde ...

Hej Karen.
Jeg vil nok sige at størstedelen af min inspiration nok ligger på nettet. Jeg synes SÅ tit at man sidder og surfer rundt og så ser noget man må prøve at lave efter. Andre gange er det noget jeg går rundt og ruger på sådan i dagevis. Og derfor render jeg altid rundt med en blok i min taske så jeg straks man skrive/ tegne.
Og apropos - så er jeg blevet helt forelsket i dine børnegrydelapper - men jeg kan ikke få linket til at virke.....
Hilsen Helle

My box of buttons sagde ...

Puuuh, der er godt nok meget der inspirerer mig :) heldigvis :)
Nogle gange minder en farve mig om noget, en duft, texturen af stof, et mønster, et billede, en knap, et materiale... messer rundt om i verden.. osv.
Og så kører "maskinen" ellers... :) så kan man jo lige kombinere det man har set med noget andet, prøve en anden måde at gøre det på, andre materialer, nye farver eller sådan... Grundlæggende tror jeg alt er lavet, der er bare så uendelig et stort råderum af ekstremer og små-nusserier imellem :)

-Nå men jeg ville egentlig bare skrive; super-fine grydelapper :) Jeg skal da vist en tur i S&S og få anskaffet mig det mønster, for denne sommer skal Mathilde´s legehus males og dekoreres til den store medalje da... :) ( og der hører de jo til )
Knus herfra, og "keep up the good work :)"

Emilie sagde ...

hey karen
sjovt at høre dig sige at de ideer hænger deroppe og frit kan hentes ned! Jeg har altid haft den følelse også.. Og kunne ikke lide på skolen i sin tid, når pigerne, ville gemme sine ideer, for at være de eneste, der havde dem osv.. jeg synes blogland er super fedt, netop fordi det fineste i kreativitet, jo er at kunne give det videre og dele! ;)Det jo der glæden egentlig er størst, når man inspirerer og blir inspireret! ;) Jeg må fluks i gang med grydelapper KH EMilie