lørdag den 10. oktober 2009

Sådan betrækker man knapper

På opfordring kommer her en lille instruktion til hvor let man selv kan lave betrukne knapper.

Her er grejet du skal bruge. Mest af alt selvfølgelig selve kortet med knapper i den ønskede størrelse. Men også gummiformen er et "must". Med den undgår man at skulle ri og knapperne tager under 1 minut pr. stk. at lave.


Knappekort og gummiform fås her på web-salg.


Klip cirklen ud fra bagsiden af kortet.

Læg formen på og klip lige udenfor kanten af skabelonen.

Det du ser i det lille hul, bliver motivet midt på knappen.

Læg stofcirklen på formen (Du skal naturligvis bruge det hul der passer i størrelsen).
Læg knapdelen midt over hullet.


Tryk knapdelen ned og skub forsigtigt stoffet ind mod knappens øje med en nål eller en spids saks.

Læg bag-kapslen over øjet (med takkerne ned) og se efter af kanterne på stoffet ikke stikker ud.


Tryk den rigtige størrelse af gummi værktøjet ned over på et hardt underlag.



Tryk knappen op af formen og knappen er færdig.



Det kan godt være du skal prøve 1-2 knapper før du har håndelaget. Men herefter går det som maskinelt.



Jeg bruger knapperne bl.a. på roleau armbånd og de hæklede armbånd.

11 kommentarer:

Pernille på 1. sagde ...

Tusind tak for at vise os hvordan man gør, det er sådan nogle gode vejledninger som du viser, selv jeg kan finde ud af det, og jeg må da prøve at lave nogle knapper, jeg har så meget fint stof der ville egne sig fint til det.

Kan du have en god lørdag

Mariann sagde ...

Også et stort TAK herfra, fordi du tager dig tid til at vise, hvordan man laver sådan nogle smarte knapper + alle de andre ting.

God weekend !

Helle : sagde ...

Dejligt at du deler din viden med os, og tak for alle din tip !

kundskabogkaos sagde ...

Jeg sad her den anden dag og riede i hånden, for jeg bor desværre i Næstved hvor de kun har Stof2000
:( Så jeg kunne ikke skaffe den smarte anordning.

Tina sagde ...

Fantastisk guide!! Se, nu tror jeg endda at JEG kan finde ud af det! Det er så skønt, du deler sådan ud af din viden. Tak for det :-)

Jeg har netop oprettet en blog, og har i den forbindelse linket til dig i mine indlæg. Jeg håber det er måden at gøre det på...altså ikke i praksis, men i ordindholdet, og det bare at linke til andre og skrive om dem. Er der nogle "blog-regler" mht. det jeg burde vide...nogle uskrevne? Sagt på en anden måde - Har jeg gjort det korrekt??

Mange weekendhilsener
Tina :-)

Charlotte sagde ...

Ihh - det var smart. Tak for du viser os hvordan man gør. Det ser ikke så vanskeligt ud endda.
Rigtig god weekend :-)

Hilde sagde ...

Det var genialt! Jeg hadde tenkt å spørre deg hvor du har fått tak i de fine knappene, men det blir jammen kjekt å lage dem selv! Ha en fortsatt fin helg!
hilde

Sidsel sagde ...

Tak for demonstrationen!

Fru Knudsen sagde ...

Hej Karen. Tusind tak for hjælpen. Hvor er du dog kreativ. Man bliver så inspireret når man kigger på din blog

Unknown sagde ...

Kan man på nogen måde lave knapper med tykt stof (kogt uld)?
MVH Olga.

Lene sagde ...

Fin oversigt, men jeg har nu lært at knapperne holder bedre hvis der stryges vlies bagpå stoffet før man laver dem, det gør det også nemmere at få stoffet ned omkring "tappen"
Lige et lille råd jeg lærte da jeg i sin tid tog et kursus på designskolen.
Hilsen Lene