lørdag den 16. januar 2010

Sådan laver vi hjemmelavede flødeboller

Siden i sommer da min flødebolle-elskende-storesøster var hjemme fra USA, har vi eksperimenteret med flødeboller. Først nogle fra Odensemarcipanfabriks hjemmeside, allertiders kogebog og wikikogebogen på nettet. Nu har vi fundet frem til vores egen superkombi som er blevet storproduceret i dag på spisebordet.
Vi synes de bliver rigtig gode, det er sjovt at kunne selv, men okey...det tager altså lidt tid når man laver mange.
Her følger vores sammensatte opskrift:

FLØDEBOLLER ca. 15 STK.
(Det koster ca. 2,50 Kr. pr. stk. at lave dem)
BAGTE BUNDE:
180g hvedemel
100g smør
70g sukker
ca. 1 spsk. vand
Mel og smør smuldres og blandes med sukker. Saml dejen med vandet.
Rulles ud og stikkes ud, eller rulles til en rulla man skærer af (som når man laver brunkager).
Ca. 5,5cm i diameter.
Bundene bages i 8-10 min næstøverst i ovnen ved ca. 200 grader.
Når de er kolde smelter du chokolade i chokoladesmelter eller over vandbad. Pensl. hver bund med et fint lag chokolade.


SKUM:
30g vand
75 g sukker
40g glykose (f.eks. fra Urtegaarden)
½ tsk. vaniljesukker (ell. ½ stang vanilje)
Koges i en gryde til 117 grader under momentvis omrøring. (Det tager ca. 20 min.)
(Du skal bruge et sukkertermometer og stoppe når 117 grader nåes).
Imens kan du piske 50 g past. æggehvider med 1 spsk. sukker
Det skal piskes knap stift og under kraftig/hurtig omrøring hældes en tynd stråle af den 117 grader varme glukosemasse ned i æggeskummet.
Pisk massen op så det bliver meget stift (selvbærende).



Fyld "skummet" i en sprøjtepose og sæt en top på hver bund. Lad dem stå i ca. 1 time inden de dyppes i chokolade. Evt. små huller ind til skummet kan efterlukkes med chokolade.

Vores vejer ca.: bund 10 g incl. chokolade, skum ca. 12 g. pr. stk. og chokolade ca. 14-15 gram pr. stk. Og kalorierne....py ha det snakker vi ikke om i dag.

28 kommentarer:

Linnea skriver: sagde ...

Du godeste, hvor ser de delikate og lækre ud. Men det er da bestemt også et større udviklingsarbejde I har været igennem for at nå dertil! Ikke lige noget man bikser sammen, når der er et kvarter i overskud;-)

tempo.dk sagde ...

Det har jeg altså bare lyst til at prøve - tænker det kan blive en familieaktivitet en eller anden søndag. Der ligger noget til dig inde hos mig på min blog. Ha en fin weekend. Hilsen Bente

Bluggi buggi blogg sagde ...

Å så deilig de så ut. Fikk så lyst på en smakebit.
Kos dere med fløtebollene.
Ha en fin helg.
Trude :)

Kristoffa sagde ...

Mmmm.... dette så godt ut!!!!

Julia Hausfrau sagde ...

Mums! Jeg har prøvet at lavet flødeboller før, og det var godt nok svært at få dem pæne. Skummet var på ingen måde fast nok, til at kunne dyppes. Dine ser lækre ud, de skal da prøves. Tak for opskriften :)

trinesoehest sagde ...

Savle, savle, slurp, slaske, savle, savle, savle!!

Ann-Christine sagde ...

Hvor er det sjovt!
I dag i Magasin gik Martin og jeg og talte om at til april ville jeg prøve at lave hjemmelavede flødeboller til hans fødselsdag.

De ser vildt lækre ud og jeg glæder mig til at gøre forsøget selv

Minmill sagde ...

Fy søren, de så gode ut. Denne oppskriften må prøves ut. Jeg spurte min mann om han kunne tenke seg å spise disse, og viste han bilde fra bloggen din. Og ja, det kunne han godt tenkt seg. Takk for at du legger ut oppskrift. Herlig!

Irene sagde ...

De ser da afsindigt lækre ud:-) Må bestemt prøves en dag.

Differentia sagde ...

Wow, hvor lækkert!! Fristende for en der ELSKER flødeboller :-) Tak for opskriften Karen!

Mutte sagde ...

Mums!!! hvor ser de bare lækre ud. Rigtig god weekend

Marie sagde ...

Orjs hvor I er produktive.. Imponerende...

Darling L sagde ...

Uhmmmm de ser lækre ud!!
Tak for opskrift - måske jeg skulle prøve at lave dem når vi skal holde fødselsdag for Lilje..

Frk. Høiriis sagde ...

Ej hvor ser de bare lækre ud... man kan da ikke andet end at blive lækker-sulten :)

hanne ewald sagde ...

Ha, Valdemar og jeg prøvede i går aftes ud fra odensemarcipans opskrift. Børnene kan dog ikke lide marcipan så nogle af dem lavede vi med muffin skåret op i skiver som bund og det blev faktisk godt. Til gengæld synes jeg det der cirkus med at pænsle chokolade på - gik temmeligt meget i fisk !
Du dypper ! hvor meget chokolade var du nødt til at smælte for at kunne det?
Når alt kom til alt smagte vores flødeboller ok faktisk bedst dem med chokolade/nøddemuffin bunde. Men vi syntes guffen manglede smag. så der kan vi helt sikkert også/igen lære noget af dig og mor Edit. (o;
Tror jeg vil melde mig til at prøve det næste gang vi kommer på besøg hos jer. for lige at få det ind i hænderne hos en expert !

Inger Lises Verden sagde ...

De ser rigtig fristende ud!! Jeg har altid haft lyst til at prøve at lave dem selv, og har vist også en opskrift et sted. men det er rigtig dejligt at få en der er gennemprøvet!
TAK FOR DEN!
heldige kolleger

Tina sagde ...

Nøj hvor fint med hjemmebagt bund. Min mand lavede flødeboller i går (for første gang), og lavede dem efter Odense marcipan opskriften på nettet. De blev helt fantastisk gode, og de er jo nemme at lave. Men dine....mums manner der er gode sager i. Opskrift er hermed gemt!!!!
Kh Tina

Sincerely Sus sagde ...

Mmm... og så ih altså Karen det er jo ikke læsning for en højgravid det her :) Ser ud tiL at jeg skaL en tur i brugsen efter flødeboller idag (for overskudet er pt ikke som dit) :) Men glæder mig tiL at prøve selv....

Drivtommer-Hus sagde ...

Hallo Karen!!!
Ich glaube ich muß deine Schneebälle gleich am Montag nachmachen:-))
Ich liebe Dänische Leckereien;-))
liebe Grüße Kiki

Fru Usken sagde ...

gu så deilige de så ut!! Det skal jeg prøve å lage i helgen!!:))

Maria's Whims sagde ...

Så lekre! Slike skal jeg forsøke meg på, men jeg lurer på en ting:
50 g past. æggehvider... hva vil det si?

Katrine Neontråden sagde ...

Det ser lækkert ud. Har selv lige lavet flødeboller med en blanding af Odense og Summerbirds opskrifter. Jeg er ikke vild med marcipanbunden- synes det bliver for sødt. Er heller ikke vild med at chokoladen er så tyk ift købte (billige) flødeboller. Hvor tyk bliver jeres chokolade, og hvilken type bruger I? De er jo bare rigtig flotte!! Glæder mig til at prøve dem :)

MrsDahl.com sagde ...

de ser rigtig gode ud Karen, men ved du hvor længe de kan holde - hvis man altså kan lade være med at spise dem? de skal vel i en lufttæt beholder tænker jeg, men er det også nødvendigt at komme dem i køleskabet?

Anonym sagde ...

mums hvor ser de lækre ud... bliver helt sulten ved tanken om de hjemmelavet flødeboller... det må da blive næste projekt sammen med børnene :-)

Stefan sagde ...

De ser altså virkelig lækre ud!
Tror også jeg kan bruge den som en fødselsdagsgave næste gang at jeg ikke ved hvad jeg skal give i gave :D

Unknown sagde ...

De er super gode... Takker for den gode opskrift. :-)

Har forsøgt mig med en anden - men din vinder helt klart. :-)

Anonym sagde ...

Prøv at temperer chokoladen så ser de mere "prof" ud og chokoladen smitter ikke af.
Synes bundende er bedst når de laves med flormelis.

Unknown sagde ...

Jeg har læst at i stedet for at lade dem stå i noget tid så kom bundene med marengs på ind i ovnen i et par min. ved 180 grader! det er super lækkert med hjemme flødeboller :)