lørdag den 9. juli 2011

DIY Hæklet kartoffelvarmer

Min mormor (Else Søndberg) Hæklede altid denne model af varmer til kartoffelskåle.
Forleden fandt jeg en af dem frem fra skuffen, og skulle da lige prøve at lure den af.
Jeg må indrømme jeg blev en smule bidt af projektet, også fordi man kan kombinere flere farver.




 Her følger opskriften og et par billeder, der måske kan lede på vej:

Hæklet kartoffelvarmer
Som min mormor lavede dem

Materialer:
Bomuldsgarn, f.eks. Havblik fra Tante Grøn
Hæklenål nr. 3

Forkortelser:
Luftmaske: lm
Fastmaske: fm
Stangmaske: stm
Kædemaske: km
Omgang: omg.

1.omg:
Hækl 5 lm. Begynd derefter med: *1 stm i startmasken, 2 lm*
Gentag fra * til * 6 gange og luk omg.med 1 km = 8 stm i alt (foto 1)

2. omg:
2 lm, 1 stm i 1. bue, 2 lm, * 2 stm i næste bue, 2 lm.* Fortsæt fra * til * omg rundt og slut med 1 km.
(Foto 2)

3. omg:
2 lm, 1 stm i kædemasken, 1 stm i hver af de følgende 2 m (Foto 3)
*2 lm, 2 stm i 1. maske 1 stm.* (Foto 4) Fortsæt fra * til * omg rundt og slut runden med 1 km.

4. omg:
2 lm, 1 stm i km,1 stm i næste m, 2 stm i sidste m, (Foto 5)
* 2 lm, 2 stm I 1. m, 1 stm i 2. m, 2 stm. i 3. m = 5 stm.*
Gentag fra * til * omg rundt og slut med 2 lm, 1 km (lukker omg.) (Foto 6)

5.-6.-7. omg:
Fortsæt på denne måde med udtagning i hver side af ”stjernespidserne” til i alt 11 stm i mellem de 2 lm.

8. omg:
Indtagning af stjernespidser. 2 lm, 8 stm, 2 lm, 2 stm. i buen, 2 lm, * spring første maske i stjernespidsen over, 9 stm, 2 lm, 2 stm i buen, 2 lm * gentag fra * til * omg rundt og slut med 1 km der slutter/lukker omg.

9. omg:
2 lm, 6 stm, 2 lm, 2 stm i 1. bue, 2 lm, 2 stm i 2. bue, 2 lm, * spring 1. m i stjernespidsen over, 7 stm, 2 lm, 2 stm i 1. bue, 2 lm, 2 stm i 2. bue, 2 lm *
Gentag fra * til * omg rundt og slut med 1 km der lukker omg.

10.-11.-12. omg:
Fortsæt på denne måde med indtagninger af stjernespidserne og udtagningerne mellem til 2 stm i hver stjernespids og 5 x 2 stm. i mellemrummene.

Hækl. 2 stk. og hæft ender.
Hækl derefter stykkerne sammen  (vrang mod vrang) i hullerne/buerne som følger:
Hækl: * 3 stm i buen , 3 lm * Gentag omg rundt
og fortsæt med 3 km på stangmaskerne og 1 fm, 2 stm, 1 fm i buerne.
Slut omg med at lukke kanten med 1 km.

Rettelse i omg. 8 det er 2 lm og ikke km som jeg først havde fået skrevet.
Er rettet med rødt i teksten.
Tak Marie/Marolle.

16 kommentarer:

Familien Ascanius sagde ...

Mange tak for DIY!
De er så fine!

Curly sagde ...

Tusind tak for den! Nu tror jeg det er på tide at min mor skal ha skiftet sin ud... Den er i 70'er grøn og temmelig passé :-) ...og godt brugt!

hanne sagde ...

Tusind tak. Det er en fornøjelsen at have "fundet" dig og din blog :)

Jette sagde ...

Tak for DIY, den vil jeg helt sikkert få afprøvet. Jeg har aldrig set sådan én før, men det er da en smart tingest :o) Hvor stor er den?

Jeanette / Lutter Idyl sagde ...

Nej hvor lækkert med en DIY, jeg har lige gået og tænkt på at vi manglede sådan en varmer da jeg altid bare smækker en grydelap over...det er jo absolut ikke særlig elegant...DEN må jeg helt sikkert lave! :D

Strikkesinen sagde ...

Hvor er den smart, tusind tak fordi du vil dele opskriften med vi andre. :-)

Wilhelmine sagde ...

Takk for den fine inspirasjon du gir, jeg har også i regnværet sydd noen småting, min tehette produksjon vokser;)) klem Wilhelmines blogg i Norge.

Camilla sagde ...

Hvor er den fin! Nu har jeg også endelig taget mig sammen til at lave min færdig :)

Katrine sagde ...

Hvad er en kartoffelvarmer egentlig? Er den til at lægge hen over kartoflerne i gryden/skålen så de holder sig varme indtil spisetid? Det er da genialt..

Anonym sagde ...

Sikke fin den er. Tusind tak for opskriften. Sidder og fumler lidt med starten af 3. omgang - synes der bliver for mange stangmasker? Gerne lidt hjælp til 3. omgang start hvis du får tid til :)
Mvh
Birgitte - en daglig læser :)

Marolle sagde ...

Hej Karen
Jeg har lige et spørgsmål til din fine DIY til kartoffelvarmeren.

8. omg:
Indtagning af stjernespidser. 2 lm, 8 stm, 2 km,

kan det passe at der skal 2 kædemasker der ?? og kun 8 ? jeg synes det ser helt forkert ud ??

Jeg har også sendt en mail.

Jeanette / Lutter Idyl sagde ...

SÅ fik jeg endelig lavet min version af den - tusind tak for lån af opskriften :) Og som jeg har skrevet i mit indlæg kom den som sendt fra himlen :D

S3qu3nce sagde ...

Det er bare et rigtgt dejligt mønster, jeg har også selv luret en af fra min mormors gamle, den eneste store forskel er at den har 6 takker og din har 8 :)
Du kan se mine her hvis det er s3qu3nce.blogspot.com

Pigtails sagde ...

Thanks you so much for the pattern. I tried it out in a grey to create a doily. Your potholders are beautiful!

Frk.Lunella sagde ...

Den er super fin! Den skal helt klart prøves af :-)

Dorthe J. sagde ...

Tak for den! Er ikke helt garvet hækler endnu, men tror jeg prøver den til min nye brødbakke :0) Tak for en skøn blog og super-fine opskrifter!