mandag den 5. juli 2010

DIY Romkugler


Min søster, der i 18 år har boet i USA, er en "chokolade gris" når hun er hjemme i Danmark.
Det var på hendes opfordring, at vi sidste sommer begyndte at lave flødeboller selv. Nu havde hun fået smag for romkugler, da hun på en visit her i Danmark fik dem serveret. Alle er jo heldigvis gode til at servere gode gammeldags eller bare typiske danske ting for hende.
Så romkuglerne blev næste forsøg....lidt nemmere at lave end flødebollerne heldigvis.
Her kommer opskriften: En rest Sarah Bernhardt kager (fra Karoline Køkken nr. 3.. NB. De er også gode lige efter bogen), en rest chokoladekage og lidt dagmartærte. Hindbær marmelade, mandel essens og en sjat rom (eller rom essens).
Det hele blandes godt i en røremaskine og trilles til store kugler, der vendes i kokosmel.

Opbevares i køleskab eller fryser.
Du kan også anvende andre kagerester, men måske der så skal tilsættes lidt ekstra kakao.
Tak til min mor, der altid har mod på nye tiltag og altid har sagt: " Man kan hvad man vil". Det kan man kun blive inspireret af.

5 kommentarer:

Home by Bianca sagde ...

Altid super når man kan prøve nye ting af...
Skal også lave romkugler i min ferie... synes fryseren er ved at være fyldt godt op med kagerester fra div. festkager... nam nam...

Mette Houg sagde ...

Hej karen...
Min søde tand kan slet ikke tåle at se dine romkugler - de ser simpelthen SÅ MUMS ud!
God dag...
fra Mette

Anonym sagde ...

...melder mig også på chokolade-gris-vognen!
Tør ikke lave sådanne lækkerier, da jeg bare vil ende med at spise det hele selv! (har hér kl. 10 spist dagens første is, med et godt TYKT lag chokolade omkring!) Mums... godt jeg kan atter i år kan give en fødsel skylden for mavedellerne - må derfor huske IKKE at ses uden afkom denne sommer - hahahahaha....
God dag - med masser af sol og søde sager ;)

Darling L sagde ...

Åhhh.. Uhmmmm... Er i den grad også en chokolade-gris ;-) Og de romkugler ser simplthen så lækre ud! Mums!
Kh Louise

Rikke sagde ...

MUMS lige til at blive lækkersulten af!