mandag den 27. september 2010

De givende samtaler

Hvis der noget jeg kan , så er det at snakke. Jeg elsker samtalen, udvekslingen af meninger og fordybelsen i det nye samtalen med andre bringer.
Når jeg tænker/mærker efter, så er "den gode samtale" en stor del af mit liv.
En ny ven jeg straks klinger med. En ven jeg ikke har set længe. Et (sådan kan det se ud) tilfældigt møde med nye mennesker, nye blogbekendtskaber o.s.v.
Alt sammen er det ting der fæstner sig. Det er den fordybelse og tankerække, som kreativitet og ideer udspringer af for mig. Det er kilden der beriger....noget udvikles i det ubevidste og pludselig kan det hentes ned som løsningen på et problem, som en idé.
Jeg sad i aftes i min stille "nu er ugen slut" tid foran computeren og tænkte tilbage på ugen der var gået.
Torsdag var jeg til en skøn Julia Lahme bog-release i Århus. Hyggelig og givende blogger-cafesnak bagefter. Fredag aften gode og lange samtaler med vores søde genboer.
Lørdag aften blev helt særlig. Jeg havde cafetid med min tidligere daglige samarbejdven og assistent, som jeg rejste fra da jeg skiftede arbejde 1. Maj. Vi må ses snart igen....det føltes somom vi var ku lige kommet i gang da klokken var 02.30
Jeg skulle aflevere yngstebarnet til leg og overnatning hos den søde nye dreng i klassen, og hans mor og jeg "kom til" at snakke i en time.

Har du set dig tilbage og tænkt på hvad der flytter dit tankesæt? Hvad der beriger dig mentalt ? Hvad der giver dig løsninger på de prolemer du tumler med?
Bruger du tid på samtaler? Har du tid eller ta´r du tid til det?
Jeg tror jeg kan være i aktivitet og høj fart, altid, uden stress, så længe "tænketanketanken" fyldes op hver dag med nye samtaler.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jamen der er da heller ikke noget bedre end at sidde og "sludre"....
Men lige til noget HELT andet:

Igår kom jeg forbi din Romkugle historie...og så var det lige jeg tænkte: Hun kunne godt bruge min opskrift, så altså: Her kommer den.

1 hindbær roulade, 2 chokolade roulader,1 mazarintærte,1 skive toast brød (ved ikke lige hvad den skal deri...)2 spsk cacao, rom essens og evt også mandelessens. Alt blandes og æltes godt. Trilles i kugler (ikke for store, så får man "skvap" )...Trilles i kokos eller krymmel..

Mange hilsner fra Joan M.

Forøvrigt er yngste datteren sendt i "Søstrene" efter plaster, jeg må eje sådan en blik dåse.

by myr sagde ...

Sikke et godt indlæg Karen...nu har du jo virkelig fået mig til at spekulere (og det var vel også meningen:-)

Jeg elsker også en god samtale, men jeg tror tit at jeg kan være slem til at spring over hvor gærdet er lavest...jeg er en af dem, som i det daglige, når der er travlt, forsøger at huske mine veninder med en sød lille sms eller mail i stedet for at tage knoglen og ringe - jeg ville så gerne være bedre til at prioritere det, men forsøger alligevel at huske på de mennesker omkring mig som betyder en masse men som jeg ikke har lejlighed til at se så ofte jeg gerne ville.

Men når jeg ses med mine veninder (for det er især med dem jeg virkelig nyder samtalen og føler mig både beriget og lettet når jeg kører hjem) så kan vi snakke i timevis, tiden flyver for hurtigt og aftenen eller dagen er gået alt for hurtigt....

Men dit indlæg har sat tanker i gang - NU vil jeg blive bedre til at huske "de gode samtaler" og blive bedre til at tage initiativet til dem...

TAK for det Karen:-)

Kh. Malene

Therese sagde ...

Lige netop følelsen af den gode samtale, havde jeg da jeg kom hjem sent lørdag aften, efter at have mødtes med 3 af mine efterskole-veninder. Vi er 6 piger som genfandt hinanden sidste år (takket være FB) efter 10 års fravær. Og første gang vi mødtes, var det som om det var i går vi skildtes på efterskolen. Sådan var det igen i lørdags. Der er ingen pinlige tomrum - bare god, hyggelig og lærerig snak. Efter sdan en aften føler jeg mig glad og lykkelig. Som Malene skriver er jeg også en af dem, som lige sender en sms i stedet for at gribe knoglen, når hverdagen er for travl - og det ønsker jeg også at forbedre, for samtalen er så vigtig - jeg kan jo ikke altid tolke ud fra sms´en hvordan min søster, min veninde eller andre egentlig har det... Så tak for at sætte tanker igang - jeg har netop skrevet en post-it med teksten "husk den gode samtale" - den hænger nu på spejlet i gangen. Kram

Unknown sagde ...

Lige præcis de berigende samtaler er helt centrale for at jeg kan forstå og være i verden.
De nuancerer og lukker op for flere ideer og større oplevelser.

Som Piet Hein ville ha sagt det: 'Tal mindre, sig mere'

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Jamen der er ikke noget der kan inspirere som samtale Karen, hver gang vi er på ferie, går der ikke lang tid før vi falder i snak med andre, både Danskere, men også andre nationaliteter, og i nærområdet går snakken også lystigt, det er altså rart med en stor omgangskreds, og venner med forskellige holdninger samt forskellige hobbies.
Man bliver nemliginspireret når vi ikke lige vægter det samme.
God aften.

Anonym sagde ...

;) jeg TAGER mig tid - og elsker det, ligesom dig!

www.frunielsen.com sagde ...

Ja jeg forstår dig hvor du er nu,-- Der var jeg i mange mange år jeg klarede det hele på job,- jeg kunne det hele hjemme kreativ og lavede alt mad fra bunden osv osv osv. Men pludselig sagde min krop fra og jeg gid ned med meget alvorlig stress,-- som jeg måske aldrig kommer over ,- jeg er idag pensionist og heldigvis en glad pensionist som laver alt det jeg har fortrængt i mange mange år da jeg skulle gøre mig selv tilpas og andre ,-- pu-ha det er farligt pas på på.
Frunielsen

Mille sagde ...

Hmm må da lige høre hvor du har fået den fine teposepind-dims-ting, som står i koppen på billedet? Jeg elsker løs te, men hader når det flyder rundt i koppen.

På forhånd tak.

Konen på Bækgaard.