fredag den 16. oktober 2009

Verdens hurtigeste boller

Min mor havde forsøgt med opskriften her forleden. Hun har den fra min grandkusines datter (Kristina) der havde imponeret med lige at bage boller på ingen tid.
I dag var det min tur. Og jeg giver hende ret....de er "verdens hurtigste". Sådan nogle nemme ting har vi brug for i hverdagen. Så tak Kristina.

Du kan jo fint nå at få boller til aftenkaffen....let endda.

40 g gær opløses i 4 dl. lunkent vand.
2 spsk. olie, 1 tsk salt tilsættes.
Dejen æltes med 400g sigtet speltmel
og 150-200g alm. speltmel.

Sættes på en bageplade med ske og hæver mens ovnen varmer op til 240 grader
Pladen sættes ind og der skrues ned til 230 grader.
Bages i ca. 15 min.


Og jeg kan ikke sige det ofte nok. Du skulle prøve melet fra AURION. Det er ofte ikke bare økologosk men også biodynamisk.
Tak for alle de søde kommentarer til farvel eller på gensyn....det varmer.

3 kommentarer:

Birgitte sagde ...

Og nu er mine sat i ovnen. Altid godt med gode opskrifter tak og uhm;0)

Charlotte sagde ...

De ser superlækre ud.
Jeg har skrevet opskriften ned til senere brug. :-)
Jeg har em koldthævet dej til at stå i køleskabet netop nu - så jeg skal ud i køkkenet og bage brød med græskarkerner lige om lidt. Uhhhmmmmm.
God lørdag til dig.

Mette Lykke sagde ...

Måske jeg skulle prøve, mine boller bliver altid noget der minder og kanonkugler..