lørdag den 18. december 2010

18. Låge i min DIY julekalender

18. låge skjuler en bagedag i jule-mood.
Denne gang kræver det godtnok et vaffeljern.
Har du ikke sådan et, er det lige et ekstra ønske du kan nå at skrive på listen,
for vafler er super enkelt, hurtigt og nemt at lave.
Opskriften følger herunder og du kan som altid downloade og udskrive en opskrift nederst i indlægget.
Hele min barndom fik vi med jævne mellemrum de skønneste vafler.
Det er en tradition jeg har bragt med mig.
Opskriften stammer fra min gudmor Viola's søster i Norge.
Så måske nogen deroppe kender dem allerede.


Violas vafter.
(Ca. 7 plader)

50 g melis
2 æg
1 tsk vanille
250 g mel
1 spsk bagepulver
2 dl piskefløde og 1 dl mælk eller
2½ dl mælk
½ tsk salt
100 g smeltet smør eller margarine

Melis, hele æg og vanille piskes til skum.
Bagepulver og salt blandet med mel røres i skiftevis med mælk/fløde og til sidst røres det smeltede og afkølede smør i dejen.
En stor skefuld dej bages i et vaffeljern til vaflen er gylden og sprød.
Serveres med flormelis og marmelade.
Hos os spiser vi også kanelsukker på.

Du kan udskrive opskriften HER hos Tante Grøn.

4 kommentarer:

mette b sagde ...

Uuh, der fik du lige mundvandet til at stige her fra morgenstunden. Vi skal have vafler i dag - men vi venter nok til engang i eftermiddag :)

Klem og god lørdag til dig og dine. Nyd lyset!

Marianne sagde ...

hej Karen
kan som mette sige at mit mundvand også begyndte at løbe...
gemmer helt sikkert opskriften
tak for at dele
kjh♥

zpitzen sagde ...

Det var lige præcis hvad jeg havde tænkt dagen skulle indeholde.. Sådan en god snevejrsdag, kan man ikke andet end at lave vafler... :-)

Dagny sagde ...

Ohh disse var deilige! Prøvde de nå nettopp, barna elsket de også :) Takk for oppskrift!! Jeg har noen ganger brukt baileys (hvis jeg har det i huset) i stedenfor vanilje i min oppskrift. Smaker kjempegodt det også!! :)