lørdag den 4. december 2010

4.Låge i min DIY julekalender

4. låge skjuler opskriften på min farmors allerskønneste kanelsmåkager.
De er min egen absolutte favoritsmåkage.
Kanel og masser af sprød og knasende sukker.
Pigerne elsker dem også, så nu hedder de bare oldemors kanelkager.
Opskriften er oprindeligt fra min oldemor, og selvom min farmor udbredte den i Himmerland, hvor hun boede
er der nok ikke mange der kender den i forvejen.
Er du som jeg vild med kanel?
Har du lyst at prøve?

Som de andre dage, finder opskriften til download HER ved at klikke på datoen hvor du kommer ind.
Ellers kan den skrives af herunder, hvis du ikke lige er i nærheden af en printer.

Oldemors kanelkager

250 g mel
250 g melis
125 g marg
1 æg
1 spsk kanel
½ tsk hjortetaksalt

Let sammenpisket æggehvide
Melis

Dejen æltes sammen og står køligt 1 time.(Eller til næste dag)
Rulles meget tyndt ud (drys bordet med rigeligt mel)og smøres med et tykt lag æggehvide og drysses  med meget melis.
Skæres ud som finsk brød ca. 1½ x 5 cm.
Sættes på bagepapir på plade med stor afstand, da de flyder meget ud.
Bages ved 200 grader i ca. 7-8 min.

God fornøjelse!

4 kommentarer:

Mutte sagde ...

mums, hvor ser de lækre ud. Dem må jeg prøve en af dagene

Anne-Mette sagde ...

De ser rigtig lækre ud... Sad lige og ledte efter en "ny" småkageopskrift som supplement til de sædvanlige julesmåkager. Måske skulle jeg prøve:-)

Lavendel sagde ...

Uhmmmm, elsker kanel, er det lidt som jødekager?? Eller måske bare bedre...glæder mig til at prøve.

Alice Schmidt sagde ...

nummenum...de ser savlende gode ud :-)