tirsdag den 21. december 2010

21. Låge i min DIY julekalender

Dagens låge er en lille strikket nisse.
Min mor har ofte strikket små sømænd efter samme princip som nu nissen her.
Her er den blevet til en nisse i håndstørrelse.

Du får opskriften HER:
Nisse

Materialer:
Tynd uldgarn i farverne rød, grå og hud (evt. fra Tante Grøn)
En lille rest garn til øjne, mund og hår
Strikkepinde nr.2½
Uld eller fyldevat

Forkortelse:
m = maske
p = pind
sm = sammen

Begynd ved fødderne.
Slå 21 m op og strik 2 p retstrikning (fødder)
20 p glatstrikning (bukser)
16 p retstrikning (trøje)
8 p glatstrikning (hoved)
4 p retstrikning (begyndende hue)
6 p glatstrikning
næste p: 1 r, * 2 r sm, 2 r*. Gentag fra *  til * pinden ud (16 m)
næste p: vrang
næste p: 2 r sm på hele pinden (8 m)
næste p: vrang
træk tråden igennem de sidste m

Hvis det ikke skal være en nisse, men en ”helårsdukke”:
Strik til efter 4 p retstrikning (begyndende hue) og derefter:
4 p glatstrikning
næste p: 2 r sm på hele pinden og slut med 1 r (11 m)
næste p: vrang
træk tråden igennem de sidste m

Montering:
Sy sm med små sting fra retsiden (slut ved fødderne) og stop samtidig hele ”røret” ud.
Lad resttrådene hænge på retsiden til efterfølgende sygning.
Træk en tråd sm i halskanten.
Sy midt på igennem hele nissen nedefra til ben – stop ved skridthøjde.
Sy igennem et par m inde i hver side til arme – begynd ca. 4 p fra hals og slut 3 p før bukser.
Sy øjne og mund med et enkelt sting.
Sy hår som fladsyning hele vejen rundt – det skal ikke hænge løst!
Nissen skal have en lille kvast i huen.

Her er et par billeder af, hvordan man monterer nissen.
Og et link så du kan udskrive opskriften her hos Tante Grøn
og herunder kan du se nissen som "sømandsmodel".

God 21. December derude

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor er de søde :)
Rigtig mange jule hilsner fra Mona

Eva sagde ...

De er så søde. Jeg har strikket efter samme skabelon i mange år, og de har udviklet sig fra år til år.
Dette års udgave kan ses her:
http://musses-hverdag.blogspot.com/2010/11/med-forhindringer.html#comments

Tak for endnu en fin ide.

Marie-Louise sagde ...

Hold nu op, hvor er de skønne. Bare jeg dog kunne finde noget hudfarvet garn, så skulle jeg fluks strikke nogle stykker af dem :-)

Marianne sagde ...

åh hvor har jeg strikket mange af dem som barn/ung.... men hvor er de ? ..... tror liiiige der må produceres én :)
tak for en tanke tilbage i tiden
kjh♥

Claus Dalby sagde ...

Hvor er de fine dine små dukker. Rigtig glædelig jul til dig og dine og alle dine besøgende.

Anonym sagde ...

Endelig noget med strik, tak for det så kan jeg også være med, hvor er jeg glad nu.

tusindfryd sagde ...

Jeg elsker jo min sømand ;-)

Andreas sagde ...

Funny guys!

Mette sagde ...

Nej, hvor jeg dog glæder mig til at prøve nogle af alle de skønne opskrifter. De her er for skønne. Uanset om det er såmænd eller nisser! Tak til din mor - og dig - for at dele så gavmildt med os.