torsdag den 23. december 2010

23. Låge i min DIY julekalender

Det er NU, hvis du skal nå at hækle stjernen til juletræets top inden i morgen.
Det er så let, for du får opskriften lige her den 23. December:

Topstjerne

Materialer:
Bomuldsgarn (Her Havblik fra Tante Grøn)
Uld eller fyldevat
Hæklenål nr. 2½

Forkortelse:
m = maske
lm = luftmaske
fm = fastmaske
omg = omgang
km = kædemaske

Hækl  fm med 2 tråde garn.
2 lm, og hækl 5 fm i den første lm (magicring m. 5 m)
1. omg: 2 fm i hver m = 10 m
2. omg: 2 fm i hver 2. m = 15 m
3. omg: 2 fm i hver 3. m = 20 m
4. omg: 2 fm i hver 4. m = 25 m
5. omg: 2 fm i hver 5. m = 30 m
6. omg: 2 fm i hver 6. m = 35 m
7. omg: 2 fm i hver 7. m = 40 m
8. omg: 3 fm i hver 8. m = 50 m
Fortsæt med stjernespidser:
1. spids: hækl videre 9 fm, vend med 1 lm
10 fm, vend med 1 lm
10 fm, vend med 1 lm
10 fm, vend
spring 1. m over, 9 fm, vend
spring 1. m over, 8 fm, vend med 1 lm
8 fm, vend med 1 lm
8 fm, vend med 1 lm
8 fm, vend med 1 lm
8 fm, vend
spring 1. m over, 7 fm, vend
spring 1. m over, 6 fm, vend med 1 lm
6 fm, vend med 1 lm
6 fm, vend med 1 lm
6 fm, vend med 1 lm
6 fm, vend
spring 1. m over, 5 fm, vend
spring 1. m over, 4 fm, vend med 1 lm
4 fm, vend med 1 lm
4 fm, vend med 1 lm
4 fm, vend med 1 lm
4 fm, vend
spring 1. m over, 3 fm, vend
spring 1. m over, 2 fm, vend med 1 lm
2 fm, vend med 1 lm
2 fm, vend
spring 1. m over, 1 fm
bryd garnet og hæft enden
2., 3., 4. og 5. spids begynder 1. række med 10 fm og følger derefter samme opskrift som 1. spids

Hækl 2 ens stjerner. Hækl dem sm med retsiden ud og stop samtidig lidt uld/fyldevat i
 Du kan også isætte en onvendt lysholder eller viklet ståltråd til at sætte den fast med.
Efter lukning vendes arbejdet og der hækles km tilbage i alle m.

Og opskriften kan du downloade og udskrive HER.

2 kommentarer:

Trillemus sagde ...

Hvor er den FLOT. Jeg har længe ønsket mig top stjernen fra Georg Jensen men jeg vil da langt hellere have den her. Nu må jeg altså snart få lært at hækle.

Glædelig jul.

Kh Mette

Fluesvampen sagde ...

Den er meget smuk Karen, men jeg tror ikke jeg kan nå det :-) Glædelig jul til dig og dine.