mandag den 20. december 2010

20. Låge i min DIY julekalender

I dag skal I ikke hækle. I hvertfald ikke hvis I vil lave det der er i DIY  julekalenderen.
(Ellers må I naturligvis hækle alt det I vil :) )
Jeg har fundet en sjov gammel silkepapirs teknik frem. På steinerskolerne har man altid lavet silkepapirs billeder på vinduerne til årstidsfester og som simpel årstids dekoration.
Her bringer jeg lige et par fif.
Det er så simpelt, at alle kan være med.
Du kan lave det med børn i børnehaver, skoler, SFO'er o.s.v.
Det er nemt og hurtigt og barnet kan få sit eget motiv med hjem når det er færdigt.
Du gør nemlig således:

Du skal bruge:
Husholdnings film
Limstift
Silkepapir i passende farver (f.eks. fra Søstrene Grene
for 6.60 Dkk for en pakke med 2 ark x 5 farver).

Sæt en stykke husholdningsfilm på et vindue i god arbejdshøjde.
Klip figurer ud efter ønske. og lim på med limstiften lag efter lag.
Her har jeg klippet en simpel engel i flere lag og ladet vingerne stå tilbage som et lag, så det er mere gennemskinneligt end resten af figuren.
Når du er færdig med selve motivet, kan du tage det af vinduet
og klippe husholdningsfilmen ren langs kanten af figuren.

Nu kan du tage motivet ned og sætte på et vinduesglas et andt sted, som f.eks. vist her
på et skab.
Forslag til motiver kan være:
svampe, vand og fisk, forårsblomster, stjerner, påskelam etc.
kun fantasien sætter grænser.

Og efter jul kan du tage motivet ned og gemme det til næste år.
Snildt ikke?
Nu kunne jeg jo godt tænke mig at se alle de fine motiver jeres børn, SFO børn, børnehavebørn eller børnebørn kan lave i dagene før Jul!
Det er herligt tidfordriv.
Du finder instruktionen til download og udskrift HER hos Tanterne.

2 kommentarer:

tusindfryd sagde ...

Uhmmmm en engel :-) Tror børnene skal have lov til at engle et helt vindue til!

KH

Marina sagde ...

Jeg tror næsten at det her er min yndlingside af alle dem du har vist her op til jul. Virkelig dejlig.