fredag den 10. december 2010

10. Låge i min DIY julekalender

Dag 10 byder på en gratis opskrift på en miniature cup cake.
Den finder du som vanligt til download HER.
Og opskriften kan du jo også bare se herunder.

Mini cupcake.

Materialer:
Garnrester i bomuldsgarn (Her Havblik fra Tante Grøn)
Et par små perler til pynt på toppen
Uld eller fyldevat til udstopning
Hæklenål nr. 2½

Forkortelse:
m = maske
lm = luftmaske
fm = fastmaske
omg = omgang
alm = almindelig
km = kædemaske

Begynd med bunden:
2 lm, og hækl 6 fm i den første lm (magicring m. 6 m)
2 fm i hver m = 12 m
1 omg, hvor der kun hækles i bagerste del af m = 12 m
2 omg alm. fm = 2 x 12 fm
Slut med 1 km i næste m, klip og træk tråden igennem
Hæft ende.
Skumtop:
2 lm, og hækl 6 fm i den første lm (magicring m. 6 m)
2 fm i hver m = 12 m
1 omg fm = 12 m
Hækl på næste omg 1 m fra skumtoppen sammen med 1 m fra bunden hele vejen rundt, og afpas samtidig mængden af fyld, inden de sidste m lukker cupcaken = 12 m
hækl endnu en omg, hvor der hækles 2 fm i hver anden m og slut med 1 km
Sy et par sting, så skumtopkanten vender nedad.

Hannes opskrift på den store (naturtro størrelse) cupcake kan du købe HER.
Her er den hæklet i Havblik fra Tante Grøn
Det var den første hæklede cupcake jeg fandt på nettet, og den skal da ikke gen-opfindes vel?

Desuden har Hanne en rigtig skøn blog som du finder HER.
Jeg var så heldig at møde Hanne, da vi var en flok hækleglade kvinder,
der mødtes i Hørve for en måneds tid siden.

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Du forstår at give andre kriller i fingrene. Du er en knag.

Unknown sagde ...

Du er en engel Karen, jeg har rent faktisk været på jagt efter sådan nogle minni muffins til mit bord "juletræ" som jeg er igang med at lave pynt til. Mange tak

Hege sagde ...

De var helt herlig, tror nesten jeg må lage noen slike, minstejenta hadde blitt så glad da :-)

tusindfryd sagde ...

Anna Synes de er SÅ nuttede Tak ;-)

Mia sagde ...

Hvor er de søde!!

Jeg har set nogle lignende herinde tidligere. Måske sjovt at lave begge to, så de kan komplimeterer hinanden. Bare en inspiration.

http://cheznaomi.blogspot.com/2010/05/mini-crochet-cupcakes.html

Smil fra Mia

Karen Klarbæk sagde ...

Hej Mia

Tak for tippet. Den kendte jeg ikke den blog, men jeg kan se hun også læser med her.
Hun laver da super fine ting.

Karen