søndag den 5. december 2010

5. Låge i min DIY julekalender

Bag 5. låge gemmer sig en hel skov af hæklede juletræer med stjerner i toppen.
Den snu læser har nok allerede opdaget dem i baggrunden på billedet på opskriften med miniature træer, hvis du downloadede den og skrev den ud den 3. December HER,
hvor også den 5. Decembers opskrift er at finde.
Du finder stadig opskriften herunder.

Materialer:
Forskellige grønne farver bomuldsgarn (evt. Havblik fra Tante Grøn eller rester)
1 rest hvid til stjerne
Hæklenål nr. 2½

Forkortelse:
m = maske
lm = luftmaske
fm = fastmaske
omg = omgang
km = kædemaske

Grundopskrift:
Hækl med 2 tråde garn.
2 lm, og hækl 4 fm i den første lm (magicring m. 4 m)
Fortsæt med fm i den bagerste del (lænke) af maskerne
1. omg: 1 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m = 6 m
2. omg: 1 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m, 1 fm, 2 fm i næste m  = 9 m
3. omg: 9 fm
4. omg: 2 fm, 2 fm i næste m, 2 fm, 2 fm i næste m, 2 fm, 2 fm i næste m = 12 m
5. omg: 12 fm
6. omg: 3 fm, 2 fm i næste m, 3 fm, 2 fm i næste m, 3 fm, 2 fm i næste m = 15 m
7. omg: 15 fm
8. omg: 4 fm, 2 fm i næste m, 4 fm, 2 fm i næste m, 4 fm, 2 fm i næste m = 18 m
9. omg: 18 fm
10. omg: 5 fm, 2 fm i næste m, 5 fm, 2 fm i næste m, 5 fm, 2 fm i næste m = 21 m
11. omg: 21 fm
12. omg: 6 fm, 2 fm i næste m, 6 fm, 2 fm i næste m, 6 fm, 2 fm i næste m = 24 m
13. omg: 24 fm
14. omg: 7 fm, 2 fm i næste m, 7 fm, 2 fm i næste m, 7 fm, 2 fm i næste m = 27 m
15. omg: 27 fm
16. omg: 8 fm, 2 fm i næste m, 8 fm, 2 fm i næste m, 8 fm, 2 fm i næste m = 30 m
17. omg: 30 fm
18. omg: 9 fm, 2 fm i næste m, 9 fm, 2 fm i næste m, 9 fm, 2 fm i næste m = 33 m
19. omg: 33 fm
20. omg: 10 fm, 2 fm i næste m, 10 fm, 2 fm i næste m, 10 fm, 2 fm i næste m = 36 m
21. omg: 36 fm
22. omg: 11 fm, 2 fm i næste m, 11 fm, 2 fm i næste m, 11 fm, 2 fm i næste m = 39 m
23. omg: 39 fm
24. omg: 12 fm, 2 fm i næste m, 12 fm, 2 fm i næste m, 12 fm, 2 fm i næste m = 42 m
25. omg: 42 fm
26. omg:  13 fm, 2fm i næste m, 13 fm, 2 fm i næste m, 13 fm, 2 fm i næste m = 45 m
27. omg: 45 fm

Slut med 1 km og træk tråden igennem og hæft enden.

Stjerne til træet:
2 lm, og hækl 5 fm i den første lm (magicring m. 5 m)
*5 lm, 1 km i næste m* Gentag fra * til * i alt 5 gange
Hæft ender og sy samtidig stjernen fast på træet

Til mindre træer stoppes hæklingen ved ønskes højde.
På billedet er der hæklet til efter omg. 23, 19 og 15.
Træerne kan også pyntes med perler og lign.
Jeg kan nu godt lide dem "clean" i stilen.

Tastefejl se rettelse med rødt.

13 kommentarer:

F R K. E V I G G L A D sagde ...

Nøj hvor er de altså bare fine..!!

Lea (Lyriklogik) sagde ...

Supersjove juletræer...må vist i gang med hæklenålen! :-)

Onkel Anne sagde ...

Åh Karen!!! Dem ville jeg hellere eje end Kählers juletræer. Gid jeg kunne hækle!!!

Unknown sagde ...

De er nuttede ! Tak :-)

Line sagde ...

Jeg er HELT TOSSET med dem!

Unknown sagde ...

Takker for din fine julekaleneder. Følger spændt med hver dag i, hvad du nu finder på.

I dag har jeg allerede fundet hæklenålen frem og er igang med det første juletræ. De er jo super fine. :o)

Tulip sagde ...

Så nydelige de trærne ble;)
Artig og litt annerledes julepynt!

EnHeberg sagde ...

Ihh, hvor er de altså bare flotte.
Min nål står vist på spring.
(Onkel Anne, du kan nå at lære det ingen jul!)

Malene sagde ...

Det var lige hvad jeg håbede du havde med i din DIY julekalender. Tak, tak, tak:)

Camilla sagde ...

Jeg er het vild med dem! De skal stå på kaminen, i massevis!

Line sagde ...

Så har jeg kastet mig ud i at hækle et træ. Er totalt nybegynder og undrer mig altså lidt over omgang 26. Er der en fejl eller er det bare mig, synes det virker lidt mistænkeligt forkert, men jeg er som sagt totalt novice.
Ellers er det meget nemt at forstå og jeg sidder nu med et hvidt glimmer juletræ og er meget stolt!

Eva sagde ...

De er skønne. Så gør det ikke så meget, at Kählers er udsolgt (selvom de hæklede jo ikke kan lyse..).

God mandag.

EnHeberg sagde ...

Jeg har hæklet et i dag - det gik glat efter dine fine anvisninger.
Dog ville jeg have gjort opmærksom på omgang 26, men kan se det allerede er sket.
Tak tak :)