søndag den 19. december 2010

19. Låge i min DIY julekalender

Til 19. låge knytter sig en historie, eller forklaring eller en pudsighed, eller hvad man vil kalde det.
Hele min DIY julekalender bygger på, at rigtig meget af det jeg laver, både findes i stor og i miniature.
Således også denne hæklede guirlande.
Her kommer først miniature udgaven vist på et miniature juletræ, sammen med de små svampe og miniature flagranken.
Opskriften er såre simpel. Du finder den her under:

Mini guirlande

Materialer:
Forskellige farver bomuldsgarn (Her Havblik fra Tante Grøn)
Hæklenål nr. 2

Forkortelser:
lm = luftmaske


Hækl 12 lm, bryd garnet.


Hækl i mange forskellige farver og sy efterhånden (eller til slut) ringene sammen til en guirlande.

Derudover havde jeg som det allerførste jeg lavede til julekalenderen lavet en hæklet guirlande i stor også.
Nu var der bare lige det, at da jeg forleden aften ville tjekke om guirlande var stavet korrekt, ramte jeg ind i dette billede og indlæg hos Jane, der har været perleblogger her på siden.



Ligheden med mine på billledet herunder er jo slående. Ja, OK mine er født med sølvkant, men ellers?
Det ser ud til Janes også er lavet af stangmasker....og vi har siddet med hver vores stort set samtidig.
Så nu har jeg skrevet lidt sammen med Jane og er nået frem til, at jeg da viser dem med sølvkant alligevel.
Som I kan se i kommentarfeldtet på Janes indlæg skrev jeg fluks og gjorde opmærksom på det.
Jane har posted sine først, så ideen er hendes!!!
Men derfor skal I ikke snydes for en DIY på både de små og de store.
Opskriften kan du downloade HER og udskrive, ved at trykke på den 19. Låge.

8 kommentarer:

Helle Jescika sagde ...

Hvor er det en fin ranke, eller nogel fine ranker.

Pernille på 1. sagde ...

De er rigtig fine. Det der med hvem der opfinder tingene det er en svær ting. For mange år siden, inden blogland var opfundet, fik jeg en guirlande af en kær veninde, den er nøjagtig magen til både din og Janes så måske har den engang været bragt et blad eller en bog. Men sød det er den.
Knus og dejlig søndag

Karen Klarbæk sagde ...

Hej Pernille

Jeg går mest op i "hvem kommer først" i f.h.t. ikke at træde nogen over tæerne.
Her er ideen så simpel, så flere får den samtidig. Andre gange har ting et særkende der gør det til en "design rettighed"....grænserne er flydende. Vil bare ikke tage "æren" fra andre, og det er jo meget svært at vide om en ting er lavet før, hvis ikke man har set noget sted :)

Tak fordi du kommenterer.

Karen

Brilleting sagde ...

Hey Karen.
Fedt at du bragte dine alligevel, og lod dine mange læsere få din fine DIY - den har jeg jo ikke lavet! Er altså stadig helt vildt forelsket i sølvkanten, og tror også jeg på ét eller andet tidspunkt (læs: til næste år, når jeg får tid) skal kaste mig ud i guirlande med bling bling! :-)
Ha' en skøn og dejlig dag.
Kh. Jane

Strikkeglæde sagde ...

Puh! Jeg synes det med copyright er svært, måske er der andre i blogland der også har lavet såfanne ranker, måske på samme måde, måske med variationer. Måske findes i en gammel bog, måske...De er jo utroligt enkle og meget fine. Tit er det jo enkeltheden og egentlig ideen der tæller.

Forstår godt det med ikke at tage æren for noget, men hvis du nu fik ideen inden du så den anden ranke :-)

Stella Dea sagde ...

At hækle og lave denne slags "småting" har vel ingen dybest set patent på. Så kunne man jo aldrig røre en finger. Vi stjæler/låner og lærer hver dag/hele tiden/hele livet af hinanden.Vel klart at man linker når man har lånt af nogen her, men ideér og inspiration kommer jo også ude fra "virkeligheden". Er man meget næn om "Sit design" skal man nok ikke lægge det ud på en blog, uden samtidig at kunne tåle at blive kaldt NAIV som i MEGA NAIV. Alt hvad jeg ser bliver jeg inspireret af og en dag dukker det måske igen op i mit hoved som en ide´jeg tror jeg selv tror jeg har fået. Hvad er forbrydelsen lige i det. Slap nu lige af piger/damer. Blogland er vel bare en sjov legeplads og inspirationskilde. Så pak knivene ned i skuffen og nyd den store kreativitet og husk at det er rigtig fint at hilse fra ejeren når man direkte låner og vil man hellere tage æren selv, er skaden vel dybest set ikke større, end at man bliver "lidt" til grin her og ugleset der, men har man massevis af hår på brystet og ikke er tynget af den stor skam i livet, gør man bare som man vil. Blogge er åbne lige lugt ud i den vide verden, så glem enhver tanke om anonymitet og små hemmeligheder og patent ( bortset fra RIGTIG JURIDISK patent). Nyd det hele med et glimt i øjet og nyd at du er så populær og dygtig at vi alle vil gøre os til småsvindlere for at ligne dig ;).
Go dag til alle og til dig Karen. TAK for en SKØN julekalender. Fedt at du orker.

formigrafisk sagde ...

Så uuuutrolig lekkert med sølvkant!

Marina sagde ...

Hvor er den fin.

Det med ideerne er jo ofte sådan at flere får dem samtidigt og når det periodiske system og andre kæmpe videnskabelige opdagelser kan gøres næsten samtidigt så er det måske ikke så mærkeligt hvis også små kreative ideer fås samtidigt.

Lige præcis af den grund synes jeg at Lis fra Karlsons Klædeskab siger det så fint med ordet love-link som jeg har taget til mig. For det er jo det vi gør når vi linker. Vi opfører os som ordentlige mennesker der ikke med vilje napper ideer fra andre, men tværdigmod med kærlighed viderudvikler det vi bliver inspireret af og husker at fortælle hvor vi først så ideen. Ingen bliver ringere af den grund. Tværdigmod.

Af og til sker der så det som lige nu er sket med Mette Bs ide til at bage Hama perler og lave armbånd. Ideen spreder sig ud over blogland og alle linker til Mette, lige ind til en blogger vælger at kreditere den side hun så ideen på (som krediterede Mette vil jeg skynde mig at sige) og derfra er ideen nu lige pludseligt krediteret til en anden. Der er jo ingen, der har villet snyde eller opføre sig tyvagtigt her, men når en blog bliver meget læst er der også en tendens til at ideer der har været vist på den i fremtiden krediteres til den.