onsdag den 26. januar 2011

Nu er det Guds ansvar

Jeg bliver berørt når jeg læser artikler som denne. Og samtidig bliver jeg glad, helt ind i hjertet, når mennesker (naturligvis helst med en vis livsalder) tør se døden i øjnene, bruger tiden på at sige farvel i stedet for at klamre sig til livet og en forlængelse af smerterne.
Jeg håber jeg engang, mæt af dage, kan komme til den samme erkendelse. Og at jeg tør.

Og jeg har lært et nyt citat jeg vil huske, midt i al den etiske snak om død eller livsforlængelse og menneskers ret til genoplivning...eller det modsatte:
"Jeg vil dø en værdig død. Og jeg vil gerne have hjælp til smerter. Jeg går ikke ind for dødshjælp, men jeg går ind for at få hjælp til at dø." Udtalt af Jens Ravn-Olesen i Kristelig Dagblad 14.1.2011


Billedet er en fin gammel gravsten på Skagen Kirkegård.

8 kommentarer:

Inger Lises Verden sagde ...

Kære Karen! En fin artikel du linkede til! Som vi før har talt om, er der pudsige sammentræf; Da jeg skrev mit indlæg i dag, søgte jeg på lotusblomst og kom ind på Kr. dagblad... Den har jeg ikke været på før, og så linker du til den også. Og i artiklen taler han om sin oplevelse i USA. Min overskrift er;jeg har en drøm. Tænkte nemlige på Martin Luther Kings ord...
Har hørt fra mor at de har fået en dejlig bog med hjem fra dig! Tusind tak på forhånd! Glæder mig rigtig meget til at se den, og afprøve den.
Har givet din blogadresse til en kollega der gerne ville lave flødeboller og rugbrød. Har selv lige bagt 2 efter din opskrift! De er rigtig gode:-)
Knus fra kusinen

EnHeberg sagde ...

Det kan jeg godt forstå.
Knus Louise

bea's blog sagde ...

Ja snart vi er konfrontert med a se döden i öjne; gubben er alvorlig syke med Cardia-kreft og sa citatet har en enorm betydning for han - da er smerter i vente og forhabentlig en verdig ende...
Knus ✿ Beatrice

Karen sagde ...

Kære navnesøster,
Meget tankevækkende artikel.
Fint, at du faldt over den og bragte den til torvs på din blog.
Hvor er det kloge ord vedr. dét at få en værdig død.
Siger det bl.a. på baggrund af 33 år inden for sygehusvæsenet.

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Et evigt aktuelt emne Karen og hvorfor kæmpe imod når tid er, det er en god artikel.
God aften.

HEKSEN sagde ...

En dejlig artikel. Tak fordi du delte den!

Helle sagde ...

Rigtig rigtig fin artikel! Jeg arbejder med døden tæt på..og døden kan være noget af det fineste og smukkeste her i livet! At komme i et hjem hvor der ventes på døden - og hvor døden er velkommen - er meget specielt og jeg er dybt beæret over at jeg får lov til det! Jeg tror faktisk at det er lige så specielt at være med når livet slutter som det er at være med, når det starter...

Anonym sagde ...

Hej Karen..
Dit indlæg (og artiklen) fik mig til at tænke på et læserbrev min bror skrev for nogle år siden, jeg tillader mig at give dit et link..
http://brian.noerremark.dk/lad-mig-leve-men-lad-mig-d.html
Hilsen Helle