onsdag den 11. august 2010

Farmors skatte

Min farmor havde nogle skatte. Som nu denne lille taske med hemmelig herkomst. Jeg ved kun at den lille fine taske har hun byttet sig til under 2. verdenskrig,

mens hun og min farfar boede i Tyskland med min far og hans bror.


Det var grusomt for så små drenge at vokse op der, som danskere...midt under en krig.





Måske hun har byttet den for mad? De fik nemlig sendt mad fra familien på nordfyn, hjemme i Danmark. Måske har hun hjulpet nogen ved at bytte? Eller måske "måtte" hun bare eje den, og familien gik sultne i seng?
Jeg kender ikke svaret. Hun lever ikke længere. Det var ikke noget der måtte snakkes om. Men en ting var sikkert.
Den havde STOR betydning på en eller anden måde.

Vil du vide mere om min families historie?

Tænker du også: hvad lavede de da i Tyskland under krigen?

Læs min fars erindringer.

Vagn Predbjørn Jensen: "Parentesen". Den kan lånes på biblioteket.

Eller læs mere om min fars forfatterskab her.

5 kommentarer:

Miv sagde ...

Hvor er den smuk! Og ting med familiehistorie bag, bliver altid elsket højere.
Den er bare så fin, og man kan se, hvor meget der er passet på den.

Smukt!

Julia Hausfrau sagde ...

Der er noget helt særligt over arvede ting med en historie. Og det lyder da virkelig som om, familie-historien der er spændende!

Det er så ærgeligt når et menneskes historie går tabt, fordi man ikke må spærge ind til og tale om fortiden...

Julia Hausfrau sagde ...

Der skulle selvfølgelig stå "spørge".

Anita sagde ...

En nydelig veske. Og historien du deler er sterkt å lese. Det får meg til å tenke på hvor godt vi har det nå.

Hilsen Fama

Stella Dea sagde ...

Den lille fine taske gav mig en klump i halsen. Jeg tror ikke dine gæt er helt hen i vejret.
Bogen "Parantesen" er STRAKS noteret og SKAL læses af mig. Den vil jeg glæde mig til. Nok ny vinterlæsning.