tirsdag den 19. april 2011

Sådan ruller man boller

Karoline på 11 år er begyndt at synes det er sjovt at lære køkken tricks.
Forleden da vi bagte boller til Christina viste hun lige sine nye talenter ud i hurtig rulning af boller.
Det går som følger:
1) Skær lige store dejklumper af,


2) Tryk med let hånd og begynd at lave cirkelbevægelser med hånden.


3)  Imens hules hånden langsom så der bliver plads til bollens form i hulningen.


 4) Og vupti...klar til pladen.
Med lidt øvelse er hun snart klar til at rulle 2 af gangen.

Hvordan former du boller?

9 kommentarer:

SushiStegen sagde ...

Fine billeder, jeg ruller boller præcis på samme måde. Jeg tror vi lærte det til husgerning.
/SS

tusindfryd sagde ...

Klask sjaks dask ;-)) Til gengæld er ikke to ens ;-)

Knus

Stine sagde ...

På samme måde, bare mellem to hænder i stedet :)

Anonym sagde ...

Jeg ruller boller helt på samme måde. Så bliver de nemlig runde og fine - og så kan man når man er øvet rulle 2 på en gang. Jeg lærte det af min svigermor.

Tulip sagde ...

Flink hun er å trille boller. Jeg gjør det på samme måte, og de blir runde og fine:)

Kos dere med bollene!

Merete sagde ...

Præcis som I - har lært det af en bager engang ... i dag har de nok maskiner til den slags ;0)

Moster Mor sagde ...

Jeg gør det ligesom du, men ælter altid lige hver bolle klump ved at trykke og så folde to gange med højre hånd. jeg ved ikke hvorfor men jeg føler at bollen får en bedre start på den måde. Jeg lære dog aldrig at lave flotte boller med venstre hånd, selv om jeg har øvet mig i årevis, så ligner de noget mine drenge har prøvet at forme (Leo og Malte 3år)

Pernille sagde ...

Jeg lirker dem. Dvs, folder dejen ind under lige som Tusinde Tanker forklarer.
Jeg lærte det af en gammel bagermester engang og så bliver de meget fine, runde og flot hævede :)

Morten sagde ...

De gode råd vil jeg give videre til ungerne, når der skal bages boller her i påsken. Tak for tippet :)

Påskehilsen

Monne
restaurant i København
http://restaurantikøbenhavn.dk/