tirsdag den 5. april 2011

DIY Hvad kom først Hønen eller ægget?

Nu kan det godt være jeg "gør i nælderen", og en anden har opfundet ægget før vorherre :)
 men jeg er altså kommet til at hækle et æg.
Det var oprindeligt tænkt som et "lege mad" æg til børnekøkkenet, men årstiden taget i betragtning kan det jo blive til alt muligt.


 Det tog lige et par forsøg at nå frem til den rigtige runding.
Og lige nu er storproduktionen i gang.
I alle mulige farver.
(Dem må I se i morgen)

Har du lyst at prøve kan du lære af mine erfaringer HERUNDER:

Hæklet æg

Materialer:
Bomuldsgarn
Uld eller fyldevat til stopning
Hæklenål nr. 2½

Forkortelse:
m = maske
lm = luftmaske
fm = fastmaske
sm = sammen

Hækl 2 lm, og hækl 4 fm i den første lm (magicring m. 4 m)
1. omg: 2 fm i hver m = 8 m
2. omg: 2 fm i hver 2. m = 12 m
3. omg: 2 fm i hver 3. m = 16 m
4.omg: ingen udtagninger = 16 m
5. omg: 2 fm i hver 4. m = 20 m
6. omg: ingen udtagninger = 20 m
7. omg 2 fm i hver 5. m = 24 m
8. omg: ingen udtagninger = 24 m
9. omg: 2 fm i hver 8. m = 27 m
10. omg: 2 fm i hver 9. m = 30 m
11. omg: ingen udtagninger = 30 m
12. omg: 2 fm i hver 5. m = 36 m
13. omg: hækl hver 5. + 6. m sm = 30 m
14. omg: hækl 4. + 5. m sm = 24 m
15. omg: ingen indtagninger = 24 m
16. omg: hækl 3. + 4. m sm = 18 m
17. omg: hækl 2. + 3. m sm = 12 m
Fyld ægget ud
18. omg: hækl 1. + 2. m sm = 6 m
Sy til sidst gennem de 6 m, træk sm og hæft enden

Og så opfordrer jeg alle til at vise deres æg frem på bloggene.
Både de hæklede, de pyntede, de gamle i pap og de helt nye i glas.
Dem du har pustet ud og dem der er farvet med løgskaller.
Kun fantasien sætter grænser. Alle påskeæg indlæg kan deltage.
Skærtorsdag er:
Vis dine påske æg frem dag på bloggene.
Alle er velkomne til at deltage på hver deres blog.
Og sender du link til mig pr. mail lægger jeg dem ind så man kan klikke videre fra mit æg-indlæg direkte til jer hele SKÆRTORSDAG 2011.
Send link til dit indlæg på mail:
Karen@karenklarbaek.dk
senest skærtorsdag inden kl. 9.00

14 kommentarer:

Margit sagde ...

god ide - jeg har selv smidt en opskrift op på min Blog - og det er fantastisk at se æg over det hele - der er en mail på vej til mig :)

x

margit fra

creativetail

Lene sagde ...

Karen du er bare den bedste...jubiiiiii...jeg har savnet et godt æg-hækle-mønster....har afprøvet flere og de har ikke den rigtige runding. Opskriften/mønsteret er bare perfekt, men det var jeg jo heller ikke i tvivl om, når den nu kom fra dig :D

Camsen sagde ...

Tak for den, havde tænkt på at lave påskeæg af den hæklede slags i år ;)

Cathrines Kreative Hjørne sagde ...

Hei!
Så herlig blog du har! Nydelige farver og heklerier! Nå ha du fått en ny fan og følger! Besøk også gjerne mitt kreative hjørne!

Klem Cathrine :-)

Diktesoph sagde ...

Sikke en sjov ide!
Bare jeg dog kunne hækle altså...

Malene sagde ...

Perfekt...har ledt efter en opskrift på dansk...freestyling holder min tålmodighed ik til pt. så tak for at lette mit arbejde betragteligt:)

Anonym sagde ...

Så flotte egg - disse må jeg visst prøve meg på.

Marit

Trådsnella sagde ...

Åh det hadde væt koseligt å pynte påskefrokostbordet med slike. Men hekle kan jeg ikke:(

Eggene dine ble hvertfall nydelige!

Silje

Unknown sagde ...

tak karen, er nu ved at lave meget farverige æg efter din opskrift.
smider billede+link på bloggen når jeg er færdig

Mette sagde ...

Sa koselig blogg du har! Takk for oppskriften pa eggene. Det ma jeg prove!

Annja sagde ...

Hei :) Så flott innlegg og kjempeflott blogg. Masse ideer og inspirasjon. Så gøy :)

Kom gjerne innom bloggen min :)

Nina sagde ...

Nu er jeg måske elendig til at hækle, men mine æg bliver mega store... Hvad gør jeg galt :(

Liselotte sagde ...

skøøøønt med et nemt lille æg. Har du også en opskrift til den skønne lille hat, den kan da ikke undværes på påske-morgenbordet

Thyde Living sagde ...

Hej, skøn blog du har og fantastisk med gode opskrifter - nu er det endelig lykkedes mig at hækle æg... tak for det
God påske og jeg glæder mig til at følge din blog
Annette