tirsdag den 28. juni 2011

Kanelsnegle

Jeg prøvede noget nyt forleden.
Og i dag skulle jeg lige finde ud af om det også var så perfekt som jeg syntes første gang.
Mine kanelsnegle er endelig blevet så bløde og svampede som jeg altid har ønsket mig.




Her kommer hvordan:

Man laver min allerbedste dej til hveder og bager hveder af ½delen.
Den 2. halvdel bruges til kanelsnegle.

100g gær opløses i
6dl lunkent vand.
1 kg hvedemel
1-2 tskf. kardemomme,
90 g sukker,
2 tskf. salt og
120g. smeltet smør æltes godt sammen.

Hæver til dobbelt størrelse.

Og imens laver man kanel fyld til sneglene i en skål af:
100g blødt smør
100g sukker og
6 tskf. kanel

Form ca. 15 hveder/boller og læg dem tæt i en dyb bradepande.
Resten af dejen rulles ud i et langt ca. 30 x 50 cm stykke.

Og så smøres fyldet på ca. på halvdelen af dejen (på den lange led).
Rul dejen om fyldet og skær ca. 2 cm brede skiver.

Læg dem på bagepapir men bag først hvederne (når de er hævet, så de er ved at vokse sammen)
i 20 min. ved 200 grader.

Sneglene skal kun have ca. 12 min. ved 200 grader.

Rør lidt glasur. Evt. med farve som til cupcakes......og så er der fest.

10 kommentarer:

Lea sagde ...

Uh, jeg bliver fristet af dine lækre kanelsnegle - hvis ikke klokken var så mange ville jeg straks gå i gang!
Men hækle; det kan jeg uanset tidspunktet :-) Tak for alle dine gode ideer og DIY`s og links til andre inspirerende blogs.

Sommerhusliv Hele Aaret sagde ...

Uhm.. det lyder lækkert.
Det er min ynglingkage.
Så den må prøves, når jeg kommer hjem igen.
Lige nu nyder jeg ferien i Hundested.

Ha´en dejlig dag.
Knus Susi

Lindas hobbyhjørne sagde ...

De høres utrolig gode ut... må prøves :)
Ha en fin dag :)

Jane Lerche sagde ...

Dem skal jeg da prøve at lave i ferien :)

1001ting sagde ...

Deilige "Kanel i svingene". Jeg må nok prøve din oppskrift til helgen. Ditt danske rugbrød har jeg hatt stor glede av, det er kjempegodt.

Anette sagde ...

mmm de ser lækre ud Karen, jeg plejer at bruge Mette Blomsterbergs opskrift og bager dem i runde aluminiumsforme, det holder "safterne" inde så de bliver super lækre og svampede. Prøv det hvis du har mod på at lave endnu en prøvebagning.

Vh Anette

Curly sagde ...

Kanelsnegle er og bliver bare en af mine favoritter.

Shamu sagde ...

Takk takk takk! Disse skal testes ut i morgen! :-))
Jeg tror ungene blir overlykkelige! :-))

Samantha sagde ...

de ser virkelig lækre ud. skal vist bages til næste weekend, dog vil jeg nok prøve at ernærinsgforbedre dem lidt.

Unknown sagde ...

Uhm, har lige prøvet opskriften i dag , det er da de bedste kanelsnegle jeg nogensinde har smagt :O) MUMS....De er vist hurtig væk...