fredag den 24. juni 2011

Heksen og bålet...og barndommens citater

Min skønne datter på 8 år, syntes vi skulle have både bål og heks i aftes.
Det blev til bålfad med nabo visit og bål-pandekager i øs-pøs regnever.
(Lokalt styrtebad over Silkeborg?)....
I skal da lige se heksen (Katrine har selv lavet den).


Og så en af min fars yndlings citater frit efter hukommelsen fra min barndom....
fra Barske børnerim af Poeten:

Alfred havde stablet grene
til Sankt Hansbål helt alene

Øverst som en kuks på bukken,
sad livagtigt heksedukken.

Far kom ud og fik det tændt,
både bål og heks blev brændt.
Luedans og flammespil..
Grebet så familien til.

Alles øjne havde glans
under sangen om Sankt Hans.

Slut. En sidste lues blaffen.
Det var tid til aftenkaffen.

Pludselig fra far det lød,
mens den allersidste glød
søvnigt ulmede i blæsten

"Hvor er bedstemor forresten?"


2 kommentarer:

Curly sagde ...

fedt citat som hermed er gemt til senere brug. Har aldrig hørt det før, men er mega godt!

Britta Svanborg sagde ...

Den har jeg gemt, har aldrig hørt dette vers.
Tak for alle dine indlæg, jeg bliver altid i godt humør, når jeg kigger forbi.Klem