mandag den 22. august 2011

DIY sådan opvinder du garnnøgler der kan stå

Jeg har nu taget en serie billeder for at vise hvordan man vinder garnnøgler op i hånden.
Denne metode er en hvor garnnøglet kan stå, og man kan tage både fra udvendig og indvendig side af nøglet.
Følg billederne i læseretning.
Først her det endelige resultat. Et lille garnnøgle.


 Vikl garnet om lillefingeren så trådenden holdes fast.
Fortsæt med garnet rundt om 2-3 fingre et par gange eller 6...



Efter yderligere et par omgange skifter man let retning, så tråden yderst begynder at gå lidt på skrå af nøglet.
Løft nøglet af fingrene og sæt det på tommelfingeren.
Tråd-enden fra begyndelsen forbliver om lille fingeren.


 Begynd af vikle i skrå retning mens venstre pegefinger langsomt, for hver omgang skubber nøglet 1 mm eller 2 bagud så tråden lægger sig fint og jævnt.


Sådan skal de skrå retninger se ud. Og til højre viser jeg hvor flad bunden af nøglet er ved at være.
Samt hvordan trådene ligger på toppen af nøglet.
Fortsæt med at vikle.....til garnet ender eller nøglet er blevet så stort, at det kan stå selv.


Færdigt lille  garnnøgle.


Og her et lidt større.

Det er Færøsk Sirri uldgarn fra Tante Grøn.

13 kommentarer:

Angelikas quilts and knits sagde ...

tusind tak-det skal jeg proeve. det er jo ren meditation :-)

Siri @ Strikk og tøys sagde ...

Tusen takk! Så utrolig smart! Dette har jeg aldri tenkt på var mulig uten å ha utstyr til det.

Jeanette / Lutter Idyl sagde ...

ÅH hvor fantastisk - tusind tak for den fine DIY! :D

Anonym sagde ...

Tak for diy - det ser jo nemt nok ud. Man skal bare tænke lidt mere over hvor man placeret "tråden" når man vinder den rundt. Det skal prøves.
hilsen Bente Rindom

flet ogsjov sagde ...

Har aldrig tænkt over det kunne gøres anderledes end rullenøglen, måske det bare er mig der er novice i det med garnnøgler ? Tak skal da prøves af :)

Anonym sagde ...

Ejjjjj TUSINDE tak Karen! Jeg tror det kræver en del øvelse, så jeg vil straks kaste mig over et garnnøgle. Måske jeg bliver nødt til at vinde alt mit garn(og det er ikke så lidt)op, for jeg vil så gerne mestre kunsten at vinde så smukke garnnøgler. :-)
Lone

Lis sagde ...

tusind tak, det må jeg prøve. Du er bare suveræn en dejlig pige, så sødt, at du deler ud af gode ting og lærer fra dig, tak for det Karen.

Kh. Lis

Anonym sagde ...

Den fidus har jeg ledt efter længe - tak for tippet - genialt.
Lisbeth

Selvstrik sagde ...

Hvor ser det smukt ud, og jeg elsker hænder hvor man kan se alle årene og alt det smukke de har udrettet. Jeg må prøve den oprulling,

Helle Kjeldgaard sagde ...

Tak for den fine guide. Det er jo en hel genial måde at gøre det på.

Anonym sagde ...

Hejsa :)
jeg har et lille indput til din metode som helt klart er fin :)
Der findes noget der hedder en vindepind !jeg har selv én i lækkert træ.
Den bruger vi håndspindere ofte, når håndspundet garn skal vindes op til nøgler der kan stå selv
Den har den fordel at man kan stramme nøglet lidt til når man vinder op.
Prøv at Google vindepind, det er lettere at se den der, end at jeg beskriver og forklarer.
Håber mit input er velkomment.
Glad hilsen fra Kreakvinde

Karoline Holm sagde ...

Tak for tricket!

Garnnøgler sagde ...

Godt nok et ældre opslag, men værdifuld info. Tak!