torsdag den 21. juli 2011

P20 er tilbage

Efter en solskoldning i min tidlige ungdom....(2. gradsforbrænding) fandt jeg P20.
P20 var i mange år min redning til min meget meget solsarte hud, så også jeg kunne komme på Interrail og til stranden.

Og så har det bare ikke været til at finde i årevis.
Indtil jeg sidste år læste, på en eller anden blog, at nu er det tilbage.
Forleden fik jeg fingre i det i min lokale Matas.
Det er det eneste "sunprotection" middel der virker for mig.
Døtrene er derfor også indlagt til det....og kommentaren er hver gang:
"P20...solcremen der lugter så solen bliver borte"....(og nej SÅ frygteligt lugter det altså ikke)
MEN DET VIRKER selv i middagssol i Skagen til en rødhåret!!!!
Find mere om midlet HER.

13 kommentarer:

Mille sagde ...

Jeg husker godt lugten fra min barndom i Italien, hvor min mor smurte mig ind i P20...det er tæt på, at lugten får solen til at gå væk;)
Man har kunnet få den de sidste tre år i hvert fald, for der fik jeg en igen - af min mor - til min datter!

Trillemus sagde ...

Det er den bedste sololie som findes. Jeg har soleksem og efter flere eksperimenter med forskellige solcremer fandt jeg ud af for få år tilbage at P20 er det eneste som holder eksemen væk. Jeg har ikke haft problemer med at finde P20 de sidste mange år. Har forøvrigt set at der er kommet en P30.

Kh Mette

Maria sagde ...

Jeg har set P20 i både Matas og Føtex hvert eneste år - i al den tid jeg kan huske. Så helt væk har det ikke været. ;-)

Karen Klarbæk sagde ...

Jeg har måske bare været sent ude...altså på sæsonen og derved slet ikke opdaget det.
Men der har altså været år, hvor det var ummuligt at opdrive og hvor både Matas og Apotek er spurgt og de anede ikke hvad det var.
Men lige meget hvad, jeg har det igen og det er det eneste der virker.
Karen

davids engle sagde ...

Jeg elsker P20. Er også utrolig solsart og har haft min del af forbrændinger som barn, og P20 er simpelthen bare det der virker. Min (rødhårede) datter står for at skulle til Australien i et halvt år, og hun havde hørt, at P20 nu var til at få. Vi købte en flaske til hende i lufthavnen. knap 200 kr. koster den.
Det gode ved P20 er, at det ikke fedter som andre solcremer, og så kan jeg godt holde lugten ud.
Pas godt på Jer selv derude i solen....hvis den skulle dukke op igen;-)
Kh. Kate

lise sagde ...

Tak for rådet :-)

lise sagde ...

Ups...
så lige "Test af solcreme" herunder specielt riemanns p20 solfilter på pudderdaaserne.dk

Solcreme skal beskytte mod både UVA og UVB stråler.Det gør P20 ikke.Den beskytter mod skoldethed,men lader "de brunende stråler" gå igennem.For ikke at blive for teknisk,så er det disse,der giver rynker,længerevarende skader og i værste fald cancer.
P20 er testet til i flere undersøgelser at give en falsk tryghed,fordi man ikke bliver rød og dermed tror sig beskyttet.

Jeg er rødhåret og har desværre erfaring med, hvor udsat huden er for at blive ramt af cancer,når man nu har denne sarte hudtype.
Så øv p20 er så ikke et valgt jeg overhovedet tør stole på alligevel efter at have testet indholdet :-(

Marianne sagde ...

Ja, der er fordele ved P20. Og det er dem firmaet slår på.
Men som det er også er blevet sagt skal solbeskyttelse beskytte både mod UVA og UVB. UVAbeskytter mod ældning af huden og man mærker IKKE når man får for meget .
UVB beskytterr mod at blive forbrænding. Man stræbe efter ALDRIG at blive forbrændt da. Det er en af årsagerne til hudkræft.
Vi har alle fået et klippekort til et hvis antal solforbrændinger , desværre ved vi ikke hvor mange gange der står på vores kort. Nogen kan tåle 50, nogen 5 :(
Brug en god solcreme med solbeskyttelse på på UVA og B strålerne.
Smør rigeligt på, smør tit :)
Køb en gel hvis det ikke må klistre eller fedte.
Apoteket er et godt sted at handle. De ved ekstremt meget.

Mange hilsner MarianneL (uddannet farmakonom)

Lisbeth K sagde ...

Jeg havde også meget glæde af P20 i mine ungdomsår, da jeg har en sart hud.

Men for ca. 9 år siden - hvor man for alvor blev opmærksom på de hormonlignende stoffer i solcreme, var der ændret på indholdet i P20.

Desværre betød det, at jeg fik en nærmest allergisk reaktion på det. Ca. 10 minutter efter, at jeg havde smurt mig ind, blussede jeg op, som om jeg havde været ubeskyttet i solen i flere timer - men jeg havde ikke været udenfor endnu. Jeg skyndte mig at få det vasket af, og har ikke siden benyttet det. Hverken til mig selv eller mine børn. Tør simpelthen ikke.

Hilsen LisbethK

Karen Klarbæk sagde ...

For mig er det vigtigst at jeg ikke bliver forbrændt. Lige meget HVAD jeg har prøvet, er det INTET der har virket på den sag som P20.
Jeg er ikke soldyrker. Slet ikke.
Jeg ønker kun at kunne færdes udenfor UDEN at skulle trække mange år fra min levetid p.g.a. hudkræft forårsaget af gentagne solskoldninger.
Så kan der være ting P20 IKKE løser.
Der findes jo utallige produkter der så kan løse de ting.
Men lige meget hvad, så findes der nok intet i denne verden der er perfekt til alle formål, hvis alle skal spørges.
Men til mit behov, som er at kunne gå på stranden med mine børn, så rækker P20 virkning nu altså bedst.
Og ligegyldigt hvilke stråler der gør hvad, så er forbrændinger nok alligevel det værste.
Selv med P20 opholder jeg mig i solen med fornuft.

lise sagde ...

Ked af at sige det,men du tager fejl her :-))

Karen Klarbæk sagde ...

Fejl i at det virker så jeg ikke bliver skadeligt skoldet?
Det tagetr jeg næppe fejl af. Jeg har mange..et par og fyrre års erfaring. Altenativet er at være inde...hele foråret og sommeren!!!
Så jeg tager ikke fejl af, at jeg nu kan være ude....efter behov! Og være sammen med min familie.
Men jeg tager helt sikkert fejl af at det er nok at være sikret mod skoldethed. Helt enig Lise.
:)
Karen

heidi sagde ...

Jeg bruger selv et tilsvarende produkt fra Skanderborg apotek. De laver det selv under navnet Skan-Amin og det koster kun ca. 50,- kr. Jeg har ikke brugt P20 i årevis, men husker det som magen til. Det er tyndt, vandagtigt og lidt sprittet og nemt at fordele ud, fedter ikke og beskytter en hel dag, selv ved badning. Jeg har aldrig været skoldet med det på og bruger aldrig andet.

Bruger det dog ikke til børnene, da det kun beskytter mod UVB stråler og ikke UVA stråler (eller er det omvendt!? Kommer pludselig i tvivl om hvad der er hvad..)

Men skulle de fjerne P20 fra handlen igen, kan du måske få dit lokale apotek til at skaffe det andet hjem, hvis det er..