lørdag den 23. juli 2011

I tanker for NORGE/Norden



Kringsat af fjender gå
ind i din tid
Under en blodig storm
vi dig til strid
Måske du spø'r i angst
udækket, åben
Hvad skal jeg kæmpe med,
Hvad er mit våben?

Her er dit værn mod vold
Her er dit sværd
Troen på livet vort
Menneskets værd
For al vor fremtids skyld
Søg det og dyrk det
Dø om du må, men
Øg det og styrk det.

Stilt går granaternes
Glidende bånd
Stands deres drift mod død
Stands dem med ånd
Krig er foragt for liv
Fred er at skabe
Kast dine kræfter ind
Døden skal tabe

Ædelt er mennesket
Jorden er rig
Findes her nød og sult
Skyldes det svig
Knus det i livets navn
Skal uret falde
Solskin og brød og ånd
Ejes af alle

Dette er løftet vort
Fra bror til bror
Vi vil blive gode mod
Menneskets jord
Vi vil tage vare på
Skønheden, varmen
Som om vi bar et barn
Varsomt på armen.

Med tak til:
Nordahl Grieg 1936
og Kim Larsen

6 kommentarer:

K@ri sagde ...

Takk for omtanken fra Norge....
Vakre tanker til deg og dine fra K@ri*

Bless by Tone sagde ...

takk!Tone

Onkel Anne sagde ...

Smukkere kan det ikke siges.

Kine sagde ...

takk ! <3 Kringsatt av fiender er en utrolig vakker og viktig sang

Bloggen sagde ...

Bare titlen på den sang giver mig gåsehud, og tænder jeg for den, vil jeg garatetret fælde en tåre. Den sang har altid rørt mig MEGET dybt!

Henny sagde ...

Ja det er frygteligt.