søndag den 22. maj 2011

Rådhushallen i Odense tirsdag

Jeg skal i Odense Rådhushal og være med i en debat tirsdag eftermiddag. Anledningen er Rudolf Steiner Skoleforeningen i Odenses 40 års jubilæum.
Emnet er: "For skolen eller for livet? Dannelse og uddannelse til fremtiden.
Og det GLÆDER jeg mig til at snakke med om.
Jeg kan jo åbne min egen lille debat her....
Mener du man skal uddannes for at tilfredsstille arbejdsmarkedet og dermed vores land, eller er dannelse vigtigere? Altså uddannelse til livet i det hele taget. Kan man det ene uden det andet?
Hvad er det der giver den bedste "gevinst"?
Du er velkommen...mere end velkommen til at komme med vinkler på/til emnet. 

10 kommentarer:

Lavendel sagde ...

http://www.youtube.com/watch?v=ySvbePkjEJo&feature=fvwrel

Ken Robinson har nogle gode vinkler på det spørgsmål, der ligger en del på Youtube. God fornøjelse!

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Du skal altid følge din egen fornemmelse, der er ligeså mange meninger om det at indrette sig efter arbejdsmarkedet som der er virksomhedsejere, men vil virksomhedsejerne have dygtige og engagerede medarbejdere, skal der uddannes flere der har hjertet med i det de foretager sig, hvis du spørger mig Karen, for få måneder blev der uddannet 64 sygeplejesker her i Odense, der var ikke arbejde til andet en en håndfuld herhjemme, andre måtte søge ud for landets grænser, da de gik igang med uddannelsen var de af (eksperter) lovet arbejde alle sammen, så hvad er ekspertudsagn så værd.
Det lyder som en spændende dag du har i vente.
I kærlige tanker, god Søndag.

Kreafabrikken sagde ...

Dannelse må altid gå før uddannelse, siger mit lærerhjerte. Vigtigst af alt i livet og dermed i skolens arbejde er i mine øjne at gøre børn livsduelige. Livsduelighed er noget langt større end uddannelse og gode eksamenspapirer. Her er det i stedet selvrefleksion, empati, mod, vedholdenhed, åbenhed og interesse for verden og livet som er vigtige ingredienser. Det var et indspark fra en dannelsesinsisterende folkeskolelærer og mor til fire ret livsduelige børn. God debat. Det lyder spændende. Mvh Louise

LineMo sagde ...

Min tid på Roudolf Steiner sloken på midtsjælland nu Freja skolen er den jeg husker bedst og det jeg lærte der er det der har været mig mest til nytte gennem livet.

Maj♥ sagde ...

Jamen, jeg vil da byde ind med endnu et lærer-perspektiv på sagen! Og kan kun tilslutte mig min "kollega" - dannelse går ALTID forud for uddannelse!! Dannelse er i mine øjne lige med selvindsigt, selvværd, selvtillid og i mindst solidaritet! (Gad vide om jeg kan flere ord med "s" i denne sammenhæng!!) Alle disse kvaliteter mener jeg, er nødvendige at besidde, for overhovedet at kunne træffe et valg i den meget "komplekse" verden vi lever i idag - og ikke mindst stå inde for dette valg!(Valg af uddannelse er jo kun en af de MANGE (skræmmende) valg, som skal træffes gennem livet!!!)
Super spændende emne at tage fat på - et emne man kan snakke meget og lææænge om... God fornøjelse!

Anette Andersen sagde ...

Jeg kan godt lide Klafkis dannelsestænkning - Dannelse ift. "epocaltypische schlusselproblemen" - oversat- tidstypiske nøgleproblematikker.
Lad os skabe rammer for dannelse således vores børn kan begå sig ikke kun i vores lillebitte Danmarkssamfund, men ift til europa og verden med de problemstillinger der er relvante på verdensplan - kulturforskelle, miljø og bæredygtighed.

Høneballehaven sagde ...

Politikerne mener uddannelse er det vigtigste, gad vide om det er fordi, de mangler dannelse :-)

Anonym sagde ...

Hej
Lige en rettelse - skoleforeningen har 50 års jubilæum og skolen har 40 års jubilæum i denne uge.

Fra en trofast læser med barn på Rudolf Steiner Skolen i Lindved

Karen Klarbæk sagde ...

Tak for alle de skønne meningsfulde kommentarer.
Og tak til min anonyme Lidved skole følger...du har da helt ret.
Skoleforeningen bliver 50 og det er skolen der bliver 40 år.
Jeg har selv gået der fra året efter skolen begyndte, så det burde jeg da have styr på....men nej, for det gik lidt hurtigt. Vi var på vej til konfirmation og er først lige kommet hjem nu.

Randi B. Jensen sagde ...

Hej Karen
spændende debat, du skal deltage i.
Jeg tror på, at dannelse kommer i første række, så skal uddannelsen nok komme, når der er tid for det.
Jeg er selv ufaglært, 54 år og i dag uden job, men jeg har gennem mit arbejdsliv haft spændende jobs, bl.a. som dagplejer og pædagogmedhjælper og ikke mindst som faglig sekretær i en faglig organisation.
Ingen tvivl om, at det i dag er vigtigt at have papir på ens faglige kvalifikationer, men hvis ikke de personlige kvalifikationer er i orden, så er det ikke meget værd - derimod oplever jeg, at hvis de personlige kvalifikationer er i orden, så kan det faglige tillæres og med god dannelse, så når man langt i livet.
Hvis man ser på, hvor mange mennesker, der fortsætter med at arbejde indenfor det fag, de er uddannet til som unge, så er der rigtig mange, som finder ud af, at det er noget andet, de skal beskæftige sig med senere i livet.