tirsdag den 17. maj 2011

Hvederne klar inden torsdag?

Jeg har allerede bagt hveder for anden aften i træk.
Så i dag havde vi begge hveder med til kollegaerne.
Hveder aftenen før St. Bededag er jo en skøn tradition som skal holdes levende.
Her i huset bager vi dem altid selv.
Man kan fint bage hveder allerede et par aftener før og fryse dem.
 Så skal de bare tøes og flækkes og ristes torsdag aften.

Her følger den opskrift jeg bruger, og som jeg helt sikkert også bragte sidste år.

100g gær opløses i 6 dl lunkent vand.
1 kg. mel, 4 tsk. salt og 90 g sukker blandes i, sammen med lige så meget stødt kardemomme du synes om.
120g smør smeltes og hældes i, og det hele æltes godt sammen (i røremaskine)
og stilles et lunt sted til hævning i ca. 45 min.
Dejen slås ned og og der formes 25-30 boller som lægges tæt på bagepapir i en bradepande.
Efterhæver ca. 30 min. mens ovnene varmer op til 200 gader.
Bag dem i 20 min.
Vend dem ud på en rist.

Flæk dem og rist dem i ovnen eller på en brødrister.

20 kommentarer:

Kamomilla Vanilla sagde ...

Åh, sad lige og håbede på en opskrift og vups, så ligger den der bare :D Tak for den :) De skal helt sikkert bages herhjemme i morgen :)

Lene sagde ...

Haps haps haps. Den opskrift tror jeg da lige at jeg snupper. Vil nemlig selv bage dem i år.

Merete sagde ...

må vist også i gang ;0)

Vibe sagde ...

Tak for det, nu bliver der også bagt på Sydfyn.

Kirsten sagde ...

Uhm, jeg kan næste dufte dem.
Jeg plejer altid at bage selv, men i øjeblikket klarer vi os med "nødkøkken" i bryggerset og campingvognen i indkørslen.
Der er netop støbt gulv i vores nye køkken så det varer en rum tid inden jeg kommer til at bage igen.

Mivs sagde ...

Opskriften er rigtig god, har selv brugt den i nogle år nu. Det er rigtigt lækker at bruge den til Chokoladeboller også, og putte store stykker chokolade i.

Anonym sagde ...

Åh, de ser gode ud :-) Jeg bager dem også selv hvert år, men forskellige opskrifter. Din vil jeg gemme til næste år, for jeg har fundet dem det skal være i år - men jeg glæder mig allerede....

Mange hilsner
Birthe

Anonym sagde ...

tak for opskriften det var dejligt ,den opskrift vil jeg prøve,jeg skal alligevel bage brød i morgen, dejen står til langtidshævning i køleskabet. jeg tror bare jeg vil prøve at bytte smøret ud med olie,,

Britta Svanborg sagde ...

Tak for opskriften, tænkte nok der var en flittig Blogger, der havde lagt én ind.
Dem bager jeg i morgen, mens husbond henter brænde til næste isvinter.
klem

Lea sagde ...

Tak for opskriften, Karen.

Jeg er altså imponeret over alt det du når - mit døgn har jo lige så mange timer som dit og alligevel når jeg kun det halve..... håber jeg når hvederne!!

KirstenK sagde ...

Tak for opskrift...Godt du lige huskede mig på de der hveder ellers kunne det nemt have gået i glemmebogen!

Lene Megan sagde ...

Uhm hveder. Og nu er det snart tid igen. Det er så hyggeligt! :)

Tak for opskriften. Jeg låner, for jeg har også lyst til at bage dem selv i år, de gode hveder.

ha' en dejlig onsdag!

heidi sagde ...

De her ser superlækre ud, så dem skal jeg helt sikkert prøve.

Har altid mest været til købe-hveder, men prøvede at bage selv for et par år siden, men de blev simpelthen så kedelige at jeg gik tilbage til at købe igen. Men i år er der vist ingen undskyldning.. Tak for opskrift :o)

Trillemus sagde ...

Jeg har også hvederne klar men jeg har snydt.... de er købt og ligger i fryseren. Men nu har du jo lagt en opskrift klar så måske jeg skulle oppe mig og bage nogle i stedet.

Kh Mette

Små Stunder.. sagde ...

Det ser helt fantastiske ud.
Jeg bliver nødsaget til at afprøve den opskrift!

Britta Svanborg sagde ...

Hej igen.
Så er de bagt, og tænk jer, datter og barnebarn kom i det samme de var ude af ovnen.
Da de var kørt var der 16 hveder mindre.
Så nu laver jeg en portion mere.
De smager SÅ lækre.
Klem

betine sagde ...

Mmmm.... Tak for den skønne opskrift. De er virkelig gode :)

Kh - Betine

NamNam sagde ...

Hvor er de bare flott de hveder! Mums.

Kristian sagde ...

Og mange tak for hveder ;-)

Mette/DigogMig sagde ...

Mange tak for opskriften. Den skal da prøves :)