mandag den 7. september 2009

Familie instrumenter

Her er min ene violin. Den har været min farfars og min fars.Den har lige fået en ny strop. Med i købet fulgte en ny plastik del, som skulle udgøre det der før var af ibenholdt....nej vel. Så hellere montere den lille strop på den gamle fine håndlavede del.



4 indbyggede plastik finstemmere....nej vel? Hellere de gamle af metal.



Så nu er der hold på sagerne igen.



Karoline er lige begyndt at spille violin i skolen, på denne lille ½ violin. Ja det hedder størrelsen faktisk. Hun er ved at få styr på strøgene og nu skal hun snart til at spille med fingre på gribebrædtet også.


Hun skulle lige bruge lidt harpiks til buehårene, så jeg måtte op og finde min anden violin.

Den der har været min oldefars. Og den fik jeg til min konfirmation.

Fin lille pose-ordning til harpiks ikke?



Kassen er fin og grønblomstret indvendig. Buen har et "hul" fra min oldefars finger, for han var spillemand og tog rundt og spillede til bal. Og spillemænd ta'r fat og trykker til, så deraf er der kommet et lille "hul" ned i læderet.



Oldefars violin er sort fra det støv der kommer af harpiksen.

Når man er rigtig spillemand blev det nemlig ikke tørret af så ofte.




Nu har jeg jo fortalt i forrige indlæg at jeg kan spille violin. Så kunne I lige så godt se klenodierne. Og om jeg spiller? Ikke sådan "for alvor" siden jeg var 18 år og gik ud af skolen...men nu er Karoline begyndt, så vi skal da spille sammen.

Brussel kalder. Flveren afgår om 1 time. Vi ses i morgen aften.

8 kommentarer:

Unknown sagde ...

Jeg synes det må være en ære å arve disse gamle fiolinene. Jeg beundrer at dere lærer dere kunsten også. Min bestefar var spillemann også, men det var ikke med fiolin. Han spilte til dans og fikk aldri følge jentene hjem...:-)

Villa Ko sagde ...

Hvor er det sjovt at se :-) Dejligt din datter har fået interessen.
Min sanglærer i folkeskolen var en ældre mand der spillede violin! Uha, synes jeg husker vi skulle synge solo til hans violin-spil...

Helle : sagde ...

Hvor er det dejligt med sådanne ting som går i arv, held og lykke med jeres violiner og spil !

www.signes-sysler.dk sagde ...

Jeg bliver helt nostalgisk.
Jeg spillede også violin da jeg var barn og indtil studenterhuen trykkede lidt for meget og tiden og lysten forsvandt. Jeg havde min til at hænge på væggen i flere år, men nu er den vist hos mine forældre. Det var nemlig også arvegods fra min mormor.
Spørger du mine søskende husker de de første år jeg spillede som rædselsfulde ;-)

Birgitte sagde ...

Skønt din datter vil spille violin. det er et smukt men også det sværeste instrument.Så kan I spille sammen, det gør vi meget hos os.
God aften, hvor du nu er;-)

Karen Klarbæk sagde ...

Hej alle I piger. Er lige bloggen via hotellets frie computer. Dejligt med jeres soede kommentarer.
God aften til jer i Scandinavien.

hanne ewald sagde ...

Hej Karen
Tak for udfordringen og awarden, desværre har jeg ingen ide om hvordan, jeg får den ind på min blog og svarer eller sender den videre !
Det må du ved lejlighed vise mig !
Der er rigtig mange ting - muligheder på det her "blog halløj" jeg ikke kan gennemskue !

Tina sagde ...

NØJ hvor gad jeg godt kunne spille på sådan een :) Jeg købte sådan en billig sag og havde en forestilling om at DET ku jeg da godt!!! 10 minutter efter udpakning, sprang jeg første streng! Og jeg har ikke fået EN lyd ud af den ;)
Så en ny Vanessa Mae bliver jeg nok ikke ;)