onsdag den 23. marts 2011

Kør om...den nye dessert hos os

Kør om, kalder min svigermor denne ret fra hendes barndom.
Når jeg googler finder jeg noget meget mere avanceret, men lidt efter samme princip.

Dette består i princippet af kærnemælk med revet rugbrød + lidt sukker i rugbrøds smuldret.
Selve kærnemælken skal ikke gøres sød....hellere lidt syrlig med f.eks. citron.
Når det er kommet i et glas eller en tallerken, "kør man om" (= rører rundt).
Måske I kender det fra jeres egn....eller hvordan laves det hvor du kommer fra?

14 kommentarer:

TrineTusindTing sagde ...

Da vi var små (og stadig en gang imellem) fik vi rugsbrødssmulder, med sukker på tykmælk, mums. Men vi kunne også spise det til morgenmad:-)

Joan sagde ...

Uhmm ja kør-om er en gudedessert :) vi fik det altid hos min mormor om sommeren..

(og mig, som naivt troede, at det var noget hun havde fundet på... har nemlig aldrig set eller hørt om det andre steder ;) )

Helle K. sagde ...

Kør' om laves fuldstændig ligesådan her i Himmerland - selv om jeg ikke har hørt om det, siden jeg var barn. :)

Anette sagde ...

Tja jeg ved ikke hvad det hedder her i Århus omegnen, men jeg fik det ofte som barn. Da var det bare ymer eller tykmælk med revet rugbrug og brun farin, men gud nåde og trøste min mor hvis hun rørte det rundt!!! Jeg vil nemlig helst ha det liggende ovenpå hele tiden. Spørg mig ikke hvorfor??

Anonym sagde ...

Vi fik en ret på efterskolen som hed Bred Ymer. Det bestod af ymer rugbrød smuldret mørke chokolade stykker sukker og så blev det rørt. Troede at denne ide kom fra Sædding. Den smager fantastisk

Unknown sagde ...

Den kunne godt blive et hit her også.
Apropros gamle dage/minder, har jeg lovet at hilse fra din gamle kollega Hanne Thomsen fra Lene Bjerre. Vi havde lige blogverden oppe at vende i aftes.

Lindas hobbyhjørne sagde ...

Det er en av tingene jeg savner med Danmark!!! Men spiser det hver kan jeg er der :))
Ha en fin dag!

Unknown sagde ...

Hvis du kommer på disse kanter vil hun gerne selv hilse på dig.

Lydert sagde ...

Vi fik det jævnligt i mit barndomshjem i Aalborg, lavet nøjagtig, som du beskriver

Karen Margrethe sagde ...

Kør-om fra Vesthimmerland var fuldstændig som du beskriver, da jeg var barn (født i 1949). Koldskål med "tvebak-overe" (modsat "undere") kunne jeg bedre lide. Begge retter fik man kun om sommeren.
km@johannesen.dk

Keramikeren sagde ...

Ja, ja, ja, det fik de også i børnehaven her i Overlade. Havde aldrig hørt om det før, men børnene var vilde med det. Men det er vist mest en sommerret lignende koldskål.

Chegrol sagde ...

Er det tørket rugbrød dere bruker til dette?

Karen Klarbæk sagde ...

Det kan vist godt være tørret rugbrød, men hos os er det friskt.

Tak for alle de gode input.


Karen

Anonym sagde ...

Hej Karen

Vi får denne ret meget om sommeren, jeg kan ikke mindes en sommer hvor jeg ikke har fået utallige gange - mums det smager godt. vi røre dog en lille smule vaniljesukker i kærnemælken, men så har vi ikke sukker på rugbrødet. men det giver nok det samme.
det kan også anbefales som frokost på en varm sommerdag.