torsdag den 10. marts 2011

DIY Sender du gækkebreve?

HUSK, det er nu du kan begynde, hvis du skal sende gækkebreve i år.
Vintergækkerne er oppe mange steder og et forslag til et gækkebrev i silkepapir er tilgængeligt HER.
Skriv ud og brug arket som skabelon.

Fold et stykke silkepapir 2 gange. Læg det til kant under skabelonen.
(Du kan klipse 3 farvede lag silkepapir under og dermed klippe 3 på en gang).
Klips det fast med en klipsemaskine, der hvor der skal klippes papir væk. Så er der godt hold på det hele og du behøver ikke tegne streger på silkepapiret.
Klip udvendige mønstre ud først, og slut med "hullerne".
Fold ud.
Fold et stykke hvidt papir og klip ca. 1 cm indenfor indvendig bølgekant på samme skabelon.
Skriv gækkebrevsteksten på det hvide papir og lim de 2 lag sammen.

Billedet bringes med tilladelse. Det er lånt på Søstrene Grenes nyhedsbrev.
NB. sabtin bånd og silkepapir i forårsfarver fås i Søstrene Grene lige nu.

10 kommentarer:

Lis sagde ...

Sikke et skønt gækkebrev. Jeg plejer ikke at sende gækkebreve, men måske man skulle sende et eller to i år ;)

KirstenK sagde ...

Ja, jeg sender masser af gækkebreve...det er sjovt både at lave dem, men også at sende dem...

Margith sagde ...

Ja jeg sender hvert år også til min mor selvom hun ved hvem det er fra :-)

Frk. Nielsen sagde ...

Hvor fint! :o)
Måske man skulle overveje at genindføre gækkebrevene - tror det vil indbringe en del ;o)

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

Så fint, med de pastelfarvede fugle. Børnene og jeg skal da i gang i weekenden med saks og papir.
Tak for tippet

Stine:)

Anonym sagde ...

Ville ønske der var nogen der ville sende nogen til mig - det ville være så fedt :D Tror også jeg vil sende nogen i år :D

Måske jeg skulle indfører, at hvis folk gætter hvem jeg er, så skal de sende et tilbage til mig - vil gerne tabe i vægt og ikke tage på med alt for mange påskeæg og dem jeg sender til vil sikkert også syntes det er sjovere at sende et tilbage end at spise påskeæg - i hvert fald min gamle bedste og min far :D

Bliver altid gættet, fordi jeg glemmer, at sende dem fra en anden by end den jeg bor i *Griner* ogf da jeg er den eneste i min familie der bor i den by er det jo ret afslørende :D

Frøskuffen sagde ...

De sidste par år har jeg sendt et gækkebrev til min mor. Jeg må kravle til korset og tilstå, at jeg har købt posthusets, fordi de kan foldes ud og stå flot. Det står så og pynter i lang tid på plejehjemmet.

Det er årevis siden, at jeg selv klippede. dengang var det nok bare nogle ruder og når bølgerne gik højt nogle hjerter. Dette gækkebrev er utroligt smukt.

g u r o sagde ...

Gækkebrev er helt ukjent for oss i Norge, (eller jeg kjenner jo til det gjennom bloggverden fra tidligere år,) men det er jammen en tradisjon jeg har lyst å innføre her også! Særlig når jeg ser dette fine bildet... Kanskje jeg må innom Søstrene og hamstre silkepapir på byturen min i morgen? For om det ikke skal bruker til gækkebrev, så kan det helt sikkert brukes til noe annet fint og kreativt! :)

Ønsker deg en deilig dag! :)

Anonym sagde ...

gæk gæk gæk - ja det er en tradition jeg har holdt i hævd alle årene! Synes det er SÅ hyggeligt - men nu er det mine tøsers navne der skal gættes .....

Fint tip (igen igen, kære Karen!)

KGaardsted sagde ...

Sikke et skønt gækkebrev! :) Super sødt!