torsdag den 16. februar 2012

Hjemmelavet pasta

Har du prøvet at lave pasta selv, og ved du hvor godt det smager?
Jeg har gjort det for mange år siden, og anskaffede dengang en pasta maskine.
Nu har vi lige haft det "oppe igen" til aftenens menu.
Og ja...jeg spiser sjældent hvedemel (og andet hvidt mel) men hvor var det dog en god aftensmad
når det nu lige var helt frisklavet.


 Sådan gør du:
Tag ca. 100g hvedemel (eller f.eks. durum) og lav en fordybning.
Slå 1 æg ud i fordybningen.
Tilsæt 1 teske fint salt
 og 1 spsk. olie
Rør sammen med en ske og ælt derefter dejen sammen.
 Lad dejen hvile 20 min.som en kugle i lidt film.


 Så æltes dejen godt og rulles gennem pastamakinene på yderste trin.
Fold stykket 3 gange og kør det  herefter igennem igen og igen ved hele tiden at justrere maskinen til tyndere rullebredde.


 Når det har været gennem den tyndeste hænges det til tørre over et kosteskaft eller et spækbrædt.
Efter tørretiden køres det gennem skærehjulet på pastamaskinen....og voila....
der er frisk pasta klar til kogning.


Pastaen koges 2-3 min. med olie og salt.
Skyldes hurtigt og vendes i lidt olie, så det ikke klistrer sammen.
Perfekt med frisklavet pesto og lidt revet parmesan.

6 kommentarer:

Shh sagde ...

Mmm-- hvor lækkert. Min kæreste var på pasta kursus hos Claus Meyer i efteråret, og siden da har han kastet om sig med lækre retter med hjemmelavet pasta. Det er bare godt:)

Kirsten sagde ...

Det smager fantastisk

tonemor sagde ...

mmm, ser godt ut. Vår pastamaskin står gjemt i et skap, den må nok fram i vinterferine. Et ønske fra meg: Kan vi få flere bilder fra ditt sommerhus i Skagen?
Hilsen fra vinterland.

Anonym sagde ...

Uhm, det lyder lækkert og let, at lave!

Vlastička sagde ...

I also prepare pasta. I find it more fun et it's so easy !

HelleYvonne sagde ...

Min kæreste lavede også hjemmelavet pasta, da vi mødte hinanden, så stod han der smuk og bredskuldret og tryllede den skønneste mad frem. Han er stadig min kæreste ;)