mandag den 26. september 2011

Ekstra sprød brødskorpe?

Når jeg bager flutes, efter denne ældgamle gode opskrift....

15 g gær
½ liter vand
675 g mel
og lidt salt

Opløs gær i vand og lad ældt salt og mel i tilen let klistret dej.
Lad dejen hæve minimum 4 timer koldt.(Eller natten over)
....Vil jeg gerne have en super sprød skorpe.


 Så bruger jeg en forstøver spray, til at give godt med damp i ovnen.
Når temperaturen er oppe på 275 grader, sætter jeg brødet ind og sprayer så over brødet med koldt vand.
Jeg gentager et par gange under bagningen, men temperaturen sættet ned til 220 grader under resten af bagningen, som i alt er ca. 18-20 min.
Stil en tom bradepande i bunden af ovnen, det mindsker rengørringen.

Forstøver sprøjten skal naturligvis være foodsafe, og det er denne lille sag fra Søstrene Grene til 8,80 Dkk.

3 kommentarer:

Michael Seeger Hanmann sagde ...

Mumm Karen, de flutes ser vidunderlige ud, god ide med den food forstøver.
I kærlige tanker, god Mandag.

Gitte sagde ...

De ser lækre ud, det kunne være jeg skulle prøve at spraye mine brød. Tak for tippet :)

Marianne sagde ...

Det er bare lækkert med sprøde brød - elsker den lyd de laver lige når de kommer ud af ovnen - så ved man de er vellykkede:-)