onsdag den 18. marts 2009

Preben Birck...modeskaber 1906-1992

Da jeg bestemte mig for, at søge ind i Kolding på Kunsthåndværkerskolen i sin tid, og blive tøj designer, mødte jeg hos min søde læge i Odense modeskaberen Preben Birck, der på det tidspunkt var en ældre herre. Han var den sidste af dansk modes 3 store B'er. Han gav mig denne signerede tegning, samt en masse gode råd.
Senere fik jeg også, efter hans død, en kåbe han havde designet og syet til den gamle franske bedstemor i læge familien, samt flere fine gamle sjaler og pels slag m.v.
Jeg fandt denne tegning i mine gemmer forleden. Hvor herligt at se en tegning, af en af de gamle modeskabere, der virkelig kunne deres tegnekunst.

Tekst om der 3 B'er er hentet på nettet:

Preben Birck, 1906-1992, dansk modeskaber, der sammen med Holger Blom og Uffe Brydegaard blev en af "de tre store B'er" i dansk mode. Birck kom som ung til Paris, hvor han i otte år som freelance-designer lavede skitser til de store modehuse, bl.a. Poiret, Patou og Molyneux. I 1937 åbnede han salon i København. Her syede han haute couture samt kostumer til teater og film. Mest kendt blev hans kostumer til ABC-revyen og Cirkusrevyen. Birck forlod branchen i 1969.

3 kommentarer:

Unknown sagde ...

Så kjekt å ha fått en tegning av han da, du må ha gjort inntrykk på han da. :-)

Hanne ... sagde ...

Sådan...
Jeg har en kæmpestak gamle Tidens Kvinder hvor d´herrers nye kollektioner ofte dukker op ved sæsonskiftet. Fede sager.

Helle : sagde ...

Skøn tegning !