lørdag den 23. juni 2012

Skt. Hansbål a la Barske Børnerim

Ad hækkenfeldt til

Alfred havde stablet grene
til Skt. Hansbaal helt alene.

Øverst som en Kusk på bukken
Sad livagtig Heksedukken

Far kom ud og fik det tændt,
baade Baal og heks blev brændt.

Luedans og flammespil....
Grebet så Familien til.
Alles Øjne havde Glans
under Sangen om Skt. Hans.

Slut. En sidste Lues blaffen.
Det var tid til aftenkaffen.

Pludselig fra Far det lød,
mens den allersidste Glød
søvnigt ulmede i Blæsten:

"Hvor er Bedstemor forresten"?

Poeten
1952
(Aftryk må kun ske i forfatterens retskrivning)



MIn Far kunne alle de barske børnerim udenad. jeg har hørt dme igen og igen i min barndom, så hver enkelt begivenhed har sit eget "barske børnerim" af Poeten tilknyttet.
Derfor tillader jeg mig at bringe et her.
Bogen er senest genoptrykt i 2005 på Borgens Forlag.

4 kommentarer:

Snullemor sagde ...

Sikke et dejligt rim - det vil jeg gemme - !
: )

PS! Hvor ser du bare godt ud på dit nye profilbillede ; )

Unknown sagde ...

Herlig. Dette diktet pleide min onkel å sitere til meg i min ungdom da jeg hadde en kjæreste som het Alfred. Her regnet hele st.Hans vekk. Vi satt inne i hytta og fyrte i ovnen.

Tulip sagde ...

Wow, det var litt av et st.Hans bål!
Heksa på toppen ja, viktig!

Håper det går bra med de gipsede armene, stakkars jenta! Huff..

TrekkieGrrrl sagde ...

Åååh Barske Børnerim for Viderekomne Voksne. En pragtfuld bog.

Det er mange år siden jeg har læst den, men jeg husker stadig en del af dem udenad :D