onsdag den 2. maj 2012

Comfort zone....(en tankerække)

Jeg ved ikke hvorfor dette ord pludselig dukker op hele tiden.
Det er bare i mit hoved konstant.
COMFORT ZONE.....smag på ordene!!!
Hvad holder os tilbage? Hvorfor er vi så glade (og rastløse eller måske ensomme)
 lige netop i denne zone af sikkerhed?
Er det hjemme?
Er der ingen satsninger?
Bruger vi ironi eller kryptiske vendinger der kan betyde hvad som helst?
Emneskift?
(Nogen tolker...tolker...tolker i mindste detalje)
Der er mange måder man kan holde sig selv fast i samme mønster på.
Så er man sikker på der ikke sker NOGET SOM HELST NYT i livet.
Er det der du vil være?

Jeg vil ikke....jeg bryder egne grænser (og begrænsninger) ned for tiden og ser (måske) med undren på alle dem der sidder tilbage i sikkerheds zonen.
COMFORT ZONE.


6 kommentarer:

Mosekonen sagde ...

Nej. Jeg er også udbryder konge med jævne mellemrum.
Mener helt klart, at det er uden for comfort zonen der rykkes bedst igennem og skabes rum for nyt.

Marie Møller Hansen sagde ...

Jeg vil så gerne ud af min comfort zone, men mangler mål og med......og mod. For uden disse tre, går det ligesom ikke vel? Omend jeg trøster mig ved at jeg har taget det første spæde skridt, bare ved at være bevidst om det. KH Marie

Marie Holm sagde ...

En lille måske lidt fagnørdet kommentar til dette kære Karen og andre der evt. gider læse med ;-) Den anerkendte psykolog Lev Vygotskij talte om nærmeste udviklingzone. Jeg har altid tænkt på denne zone, som den der ligger lige præcist udenfor vores comfort zone, som du skriver om her og som jo altså er den der sørger for at vi udvikler os. Comfort zonen er god at have som sikker base; tænk på børn der går rundt i et rum og udforsker, for engang imellem at sikre sig, at mor stadig sidder hvor hun sad - bare så de ved, at den sikre base er der hvis man skulle have brug for den.

Okay, det blev en lidt usammenhængende tankestrøm og måske uden et klart budskab, men så alligevel: jeg tror det er godt vi har en comfort zone og jeg tror det er godt at vi bryder lidt ud engang imellem.

Hanne Rimmen sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Unknown sagde ...

jeg tror også det er rigtig sundt, i perioder at bryde ud af den comfort zone. Men personligt har jeg gjort det meget tidligere i mit liv og kan mærke, at jeg nu har brug for at blive lidt i den. Det er jo også vigtigt, at man ikke altid bryder ud, men af og til finder ro med at være i den.

Men det er helt klart uden for zonen, at man rykker rigtigt :D

lise sagde ...

jeg elsker min comfort zone og føler ingen begrænninger af den grund tværtimod giver det styrke:-)