torsdag den 7. marts 2013

Vaffel hæklede grydelapper

Sådan hækler du dem:
Jeg bliver SÅ ofte spurgt om min mormors grydelappemodel, så her kommer endelig en forklaring....

Find min opskrift på børnegrydelapper.
Udvid maskeantallet til 45 lm (incl. vendemasker).Der hækles med dobbelt tråd og hæklenål 2,5mm
Stm tilbage: begynd i 3. m – i alt luftmaskebuen og 43 stm
Efter 1 rk. stgm hækles vaffelmønster (Se børnegrydelap).

Ny rosa farve garn fra Søstrene Grene.
Der bruges lige over 2 nøgler, så 3 nøgler til 11,96 dkk er nok til et sæt.
 Fortsæt til den er næsten kvadratisk (11 hele mønstre) se foto herunder.
Lad de sidste 6m stå og vend. Fortsæt mønster og lav derved hul til ophæng.
Denne detalje er noget min mormor fandt på. Jeg kan rigtig godt lide den slags små detaljer.
Herefter hækles omkring grydelappen som forklaret på børnemodellen.
God fornøjelse.

 




10 kommentarer:

Lene sagde ...

lækker grydelap og lækker farve

My Daily Junk Blog sagde ...

Det er vist STORE grydelappe dag ;-)

Nola sagde ...

Hvor er de flotte og enkle "at se på" ;-) Men tror at opskriften afskrækker mig lidt.
Tak for den og ha en fin dag

Karen Klarbæk sagde ...

De er super lette at lave.
Der er lige til en aften i sofaen pr. stk.

Karen

BillyRubin sagde ...

De er vildt flotte! Men er de tykke nok til at man ikke brænder sig?

Karen Klarbæk sagde ...

De er super funktionelle....tykke og mulige at bøje. Og...man kan IKKE stikke fingre igennem :)

Karen

Frk. Anemone sagde ...

De er nemlig helt geniale - jeg har indtil nu lavet 7 par, og de vækker glæde allevegne.

Caroline sagde ...

De er super fine. Havde netop tænkt mig at finde en god opskrift på et par grydelapper - og vupti. Her var den :) tak

Eva sagde ...

dejligt med disse gamle opskrifter, som vel engang er blevet spredt via mund-til-mund-metoden.
Denne grydelapopskrift findes også i min svenske hæklebog, så hvem ved hvor den oprindelig kommer fra?
Fin er den i hvert fald!

Lizette Hansen sagde ...

Hej Karen

Fin blog du har, med skønne opskrifter bla. Nu mht til disse grydelapper har jeg et spørgsmål ang opskriften på børnegrydelapper. Så står der : 2. Række, vend med 2 lm og 1 stgm i 4. Maske?? Det kan jeg ikke få til at gå op. I den instruktionsvideo der henvises til står der 2 lm og stgm i 2. Maske. Det kan jeg få til at passe men måske starter jeg forkert. Hvis du har tid må du gerne forklare det nærmere til en nybegynder;) Tak for opskriften, det skal nok blive godt.
Mvh Lizette