torsdag den 29. november 2012

HIV-fobi....er der nogen der lider af det?

Allerede i min studietid, mens jeg var vikar på et Herberg for hjemløse, og arbejdede i et Odense projekt a la Reden, var jeg på de første kurser om "HIV-fobi". 
Dengang var AIDS nyt, farligt og noget man HELT SIKKERT døde af.
Allerede året efter døde den første jeg kendte af sygdommen.... men noget må have virket dengang i informationsstrømmen.
Jeg har aldrig tænkt på smittefaren ved at være kollega med en HIV smittet, og det var jo også ganske ufarligt.
Funny lille film AIDS fondet har lavet.
Klik og se med....stadig aktuelt!!!

4 kommentarer:

Unknown sagde ...

Kan desværre ikke lige se filmen!

Men jeg tror at meget af den HIV- fobi der måske stadig florerer i samfundet i dag ( det er alligevel en del år siden, der sidst var en kampagne) bunder i uvidenhed og ignorance!
Jo det er da enforfærdelig sygdom, men i nutidens samfund ikke længere noget man nødvendigvis dør af (AIDS altså) da medicineiringen er så effektiv. F.eks tror jeg at der er langt flere der går rundt med andre seksuelt overførte sygdomme (eks. Klamydia) uden at vide det! Og det kan jo have lige så alvorlige konsekvenser på sigt!
Eller, keg synes det kan være ligeså slemt at have en autoimmun sygdom sygdom sim HIV ( jo stillet lidt på spidsen, da de selvfølgelig ikke smitter, men derimod kan være arvelige!)

Selv mener jeg ikke at jeg har HIV-fobi..... Passede for flere år siden en meget AIDS syg yngre mand (han skulle have hjælp til ALT) på et plejehjem. Ærlig talt i plejesituationen skænkede jeg det ikke en tanke, da man jo normaltvis tager sig nogle forholdsregler når man skal hjælpe andre mennesker med personlig pleje! Og det var jo ikke anderledes her.

Unknown sagde ...

Åh, mon ikke stadig, at der findes HIV fobi i samfundet? Ej, jeg aner det ikke.

Men er ikke selv i den katagori- måske netop fordi jeg har en sundhedsfaglig uddannelse, så handler jeg bare nok pr. automatik! ;)

@ sagde ...

Hehe. God film, kan lide den med hende der ikke kender til HIV-fobi fordi hun er fra Jylland : )

Jenny sagde ...

Thomas Buttenshøn stod frem og talte om HIV den anden dag - det åbnede mine øjne. Jeg blev klogere. Men jeg har aldrig været bange for HIV eller folk der har det. Men kunne godt mærke, at jeg ikke var helt opdateret :)