søndag den 31. august 2008

Søndags boller efter min mormors opskrift


Boller efter min mormors opskrift er ikke specielt sunde men de er bragende gode med smør og hjemmelavet marmelade.
Her kommer opskriften:
100g smør
2 dl mælk
50 gram gær
500g mel
1 teske salt
50g sukker
1 æg
lidt kardemomme
Smør og mælk varmes/smeltes sammen så det er håndvarmt. Gæren opløses i det.
Alle de øvrige ingredienser røres/æltes i. Dejen hæver ½ time.
Formes til boller og efterhæver mens ovnen varmes op til 200 grader. Bages i 12 minutter.

4 kommentarer:

Camilla sagde ...

Uhm...kardemonmme er også min hemmelige ingrediens. Det får bollerne til at smage himmelsk.
Camilla

Vibeke sagde ...

Kardemomme må jeg også ha i bollene,nam-nam.Det ligger en liten ting og venter på deg på bloggen min under blogginnlegget Hjemmesnekra :0)

Ønsker deg en fin søndagskveld!

borghild sagde ...

Mmmm, boller og gjærbakst er noe av det beste jeg vet!:-) Nå for tiden går det mest i kanelboller, og de forsvinner ganske så fort hver gang, jeg får aldri lagt noen i fryseren, selv om det er det som er målet hver gang...:-)
Og jeg er ikke helt sikker på hva malkepigetørklær er, er det sånne til å ha på hodet? Stoffene var iallfall fine:-) Har t-skjorter til begge barna i nesten samme stoff som det med elefantene, og nå har jeg nettopp kjøpt et stoff i lilla/brunt på Åhlens som jeg må sy noe til minstemor i, må bare finne ut hva:-) Ha en riktig fin uke! Klem B:-)

Astrid sagde ...

Hej!
Jeg faldt over din opskrift og "kom til" at lave den ;-p. Jeg ændrede lidt på opskriften.. men har linket til din hjemmeside.

Tak for en dejlig bolle-opskrift. Den vil blive gemt herhjemme!
Kram!