mandag den 19. juli 2010

Feriebarnet er hentet hjem

Vores skønne kat Atico har været på ferie i 16 dage. Heldigvis hos gode venner, der elsker katte lige så meget som os. (Han fik farvel-krammer som I kan se).

Der må blive lidt tomt, når nu han er hentet.
Men han har været savnet her......helt vildt.
Jeg bliver lige nødt til at kommentere, at vi for 1 år og nogle uger siden, fik ham (en arvekat).
Indtil da kunne jeg faktisk slet ikke lide katte.
Men Atico her, ham må man bare elske.
Tusind tak for et par dejlige uger hos jer: Kim og Kirsten. Fra Atico og fra os.

For 2 år siden

For 2 år siden fik jeg en mail fra en sød norsk "dame" på mit arbejde. Mailen indeholdt et link til billeder inde i et legehus, for hun havde syet interiør til huset af stoffer jeg havde designet og indkøbt til Stof & Stil.


Billederne fik mig til at blive blogger, og den 22. Juli har bloggen her 2 års fødselsdag.

Lena har lige igen bragt et par billeder fra huset på sin blog og dem skal I da se her.

Stor tak til Lena fordi du viste mig blogverdenen. Der skal nok ske et eller andet i anledningen af 2 års dagen. Så kig ind den 22. Juli,

søndag den 18. juli 2010

Hvor får du det fra?

Hvor får du det fra? Det var en af kommentarerne på min blog, da jeg viste børnegrydelapperne første gang i går.
Og ja, hvor kommer ideer fra?
Jeg har tit tænkt på, om det bare er noget der ligger lige over os, og som frit kan hentes ned, når vi er i humør til det? Om det er et fælles tankesæt man frit kan låne af? For hvorfor er der ellers så mange der får/har de samme ideer.....vel at mærke UDEN at man har set hvad de andre har lavet?
Hvorfor skal der nogen gange ikke ret meget til at sætte tanker i gang?

Min "søster" i München har lavet dette lille dukkekøkken arrangement, med Rosti/Margrethe skålen i mini....og jeg havde da bare ALDRIG tænkt, hvor fedt det er at den er lille og ligesom mors? Havde du?

Men det jeg kom til at tænke var, at mine "familiegrydelapper" (som i øvrigt er supergode, fordi man ikke kan stikke fingrene igennem) da kunne være lige så søde i små.

Og hele bilturen hjem i dag fra München (kl.10-21.00) har jeg hæklet, for manden var så sød at køre. Uafbrudt. For lige at se dem i pink og grøn og lilla også.


De tre i Benjamins dukkekøkken blev hængt op i morges, og blev der, for de passer jo lige til skålen. Og sjovt nok, så fik jeg lyst til at lave en hel masse andre ting til køkkenet også, nu bagefter......
Når jeg har ferie kommer ideerne væltende, og jeg har heldigvis tid!
Hvor får du ideer fra? hvad inspirerer dig?

Lige et par farver mere

I går var jeg flittig. Fik lige lavet et par farver mere. Der skal nok nå at fremkomme en fin lille stak børne-lege-grydelapper inden julebasaren.



Du kan se i forrige indlæg hvordan du gør, hvis du gerne vil gøre "kunsten" efter.


Og der er flere farver på vej.

Familie middag

Når vi besøger München, er det fordi jeg har min familie her. Jeg var her første gang som udvekslings elev i sommerferien for over 25 år siden. Jeg gik med i Steiner Skolen i Leopoldstr. i München i en måned og blev indlogeret hos en skøn familie, som jeg har haft rigtig god kontakt til siden. Vi kommer her gerne 2-3 gange om året og får lige så gerne besøg af dem.

I aftes skulle vi have grillfest. Min far hernede er en byggehaj med myggenet og presseninger. For myg er der i rigelige mængder, da grunden støder op til Amper floden og en kæmpe skov.

Det var også helt skønt, lige til det begyndte at regne for alvor. (Endelig regn...for første gang i 14 dage for vores vedkommende. HURRA)!!!! Men så blev festen flyttet under glastaget.

14 nære familiemedlemmer inklusiv os...og der manglede en del endda :)

Jeg elsker mine tyske familiefester.....HERLIGT.
Måske vores ældste en dag skal udveksles også. Der er nemlig andre jævnaldrende Steiner skolebørn i familien og det kunne jo også være godt for næste generation at lære tysk.

lørdag den 17. juli 2010

DIY hæklede børne lege grydelapper

Jeg er stærkt i gang med planlægningen af dette års steiner skole julebasar sager. I den forbindelse prøver jeg altid at lave en masse nye sjove ting, som jeg håber man har lyst til at købe der 4 uger før jul.

Dagens nye påhit (som straks er efterprøvet) er grydelapper til børne-lege-køkkener. Det er den gammelkendte model fra min mormor, som vi lavede mønster på hos Stof og Stil mens jeg arbejdede der. (Den med integreret ophæng i hjørnet). Den har jeg nu lavet i enkelt tråd og en del færre masker. Og den bliver da sød. Da mønsteret stadig fås for den lille sum af 20 Kr. Vælger jeg at linke til mønsteret. Og oplyser at du skal bruge enkelt tråd, 26m og langt færre rækker. Ellers er fremgangsmåden den samme.

Nu skal der lige produceres en stak inden jeg er hjemme og klar til at udføre næste projekt.



Andre kan måske se her med mine oplysninger hvordan jeg har gjort. God fornøjelse.

Krea Shopping München

Jeg var på en lille München rundtur i dag. Først af alt i Leopold Strasse, et lille skilt på vejen viser vej til den skønneste butik. Kunst und Spiel. Som bogstaverne antyder....Waldorf stil og gode materialer.

Helt igennem god stemning.

Vi tog U-banen tilbage til Marienplatz hvor vi da lige fik handlet i Manufactum....hvor de bedste kvalitets sager findes endnu!...Ja, og sporvognene kører stadig.

Smuk bygning ikke? Rent snyd. Der renoveres og det er et trykt billede der dækker facaden pt.

Sådan ser et lignende fotoforhæng ud på bygningen overfor den anden.


Fünf Höfe er absolut et besøg værd, måske ikke for krea nørder, men MUJI er der jo. Der skal jeg altid ind.



På den modsatte side af Marienplatz finder man små fine butikker med stort stof udvalg, nordiske design udtryk og godt køkkengrej.

Og så er der lige den gode gammeldags legetøjsbutik i Liebfrauenstr. de har også danske sager
og rigtig meget fint gammeldags legetøj. Lige ved Karls Platz ligger Obletter. En kæmpe legetøjsbutik med rigtig meget hobby grej.
En varm dag i en by med 33 grader....men altid hele turen værd.

fredag den 16. juli 2010

Turen Monaco-München i glimt

Hotellet på "PYNTEN" der hvor man smutter på motorvejen mod Italien.

Og så er der en utal (læs over 200 tunneller).

Men der er lys for enden...

Man kommer i 6 lande på turen. Monaco, Frankrig, Italien, Schweitz, Østrig og Tyskland.
Her et par ruiner set fra bilen.

Bjergene i Schweitz....ingen højere?

Og vandet i søerne er rent og turkis som bare pokker.

Vi er her tæt ved målet.

Høre-bobberne sidder løst, så man kan høre hvad der sker omkring en.
Lydbog nummer 2 blev afsluttet og der blev hørt Tina Dickow i rå mængder.
Og sådan gik 10 timer. Hvad laver du i ferien?