Viser opslag med etiketten Monaco. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Monaco. Vis alle opslag

fredag den 23. juli 2010

Vi har åbnet en café

Vi har åbnet en café her i sommerhuset, eller rettere Karoline og Ida Katrine har. Der serveres kun for Pet-shop dyr, hvis nogen skulle begynde at køre i retning mod Skagen i håb om mere lagkage som den jeg viste på bloggen i går.

Til gengæld kan jeg fortælle at der er lamseben til at servere og fine små menu kort.
Derværre står det så småt, at jeg ikke kan læse hvad man kan bestille, hvis man skulle være et Pet-shop dyr og være i nærheden.

Måske inspireret af havnediskotekerne i Monaco???
Der er i hvert fald film optagelser under ankomsten.
OK, vi får andre gæster i sommerhuset i aften.
Min gudmor og gudfar og deres søn, som er Karolines gudfar.
Vi plejer at kalde dem vores gud-bedste-forældre....hvad kan det ellers hedde?

fredag den 16. juli 2010

Turen Monaco-München i glimt

Hotellet på "PYNTEN" der hvor man smutter på motorvejen mod Italien.

Og så er der en utal (læs over 200 tunneller).

Men der er lys for enden...

Man kommer i 6 lande på turen. Monaco, Frankrig, Italien, Schweitz, Østrig og Tyskland.
Her et par ruiner set fra bilen.

Bjergene i Schweitz....ingen højere?

Og vandet i søerne er rent og turkis som bare pokker.

Vi er her tæt ved målet.

Høre-bobberne sidder løst, så man kan høre hvad der sker omkring en.
Lydbog nummer 2 blev afsluttet og der blev hørt Tina Dickow i rå mængder.
Og sådan gik 10 timer. Hvad laver du i ferien?

Onkels fede design

I min onkels hus i Monaco står en del gode små design sager.
Mest fordi de er brugbare og altid bare har været der.
Jeg tror ikke han er bevidst om hvor godt et "look" sagerne er nu.

Som her askebægrene...og endda i to farver.

Og tilmed et teaktræs bord og de rigtige gyldne lædersofaer.
Jeg nyder bare i stilhed.
Ferien er slut og vi er på vej hjem. Men først kalder München.

torsdag den 15. juli 2010

Moderne transport

Her i Monaco hvor vi ferierer, er der et helt særligt transportmiddel i "indre by".

Man holder ganske enkelt øje med skiltene Ascenseur Public. Det er de offentlige elevatorer.

Med dem kommer man let op eller ned i byen, der jo som mange sikkert ved, er bygget ind i en klippeside. At køre bil her, er nærmest som at finde vej i en labyrint.....



Men gode sko og åbne øjne efter skilte, så kommer man vidt omkring. Ind i en bygning, 8 etager ned, ud på gaden, nyt skilt, ny elevator, 6 etager ned. Ud på gaden o.s.v.




Nogle steder kommer man ligefrem ud af parkeringshuse...eller parkeringskældre når man forlader elevatoren. Parkerings kældre er nemlig også overalt. Og der er ofte offentlige toiletter i samme forbindelse.




Vi har talt om, at Moncao må være hullet som en ost. Overalt i bjersiden, er der veje, rundkørsler, parkering i mange etager ned og banegården, ja den ligger nærmest 200m inde i klippen.

Den sjove del af "et anderledes sted at holde ferie" giver sjove samtaler om funktion og spørgsmål som "hvordan mon....??" Men svaret er hver gang: "Sjovt nok så fungerer det i den her by".

mandag den 12. juli 2010

Win win "værelse med udsigt"

Jeg er ikke god til rigtig meget varme, men lige nu er det nok i virkeligheden bedre, at det er her end hjemme vi skal "lide". Her er der nemlig aircondition i huset og i butikkerne, og pool lige et par meter væk.
Vi har med et par års mellemrum lavet denne win win byttehandel med min onkel: Vi vander blomster på terrassen og til gengæld bor vi gratis et par uger i hans hus med denne udsigt over Monaco, imens han holder ferie.
Området er sjovt, for der er virkelig ting at se og opleve. Og er man ikke til de store udflugter kan en tur forbi Monte Carlo Casino en sen aften sætte liv i tankerne om, hvorfor nogen skal
leve det super priviligerede liv og andre ikke.
Og hvad er priviligeret?
For mig er priviligeret, at jeg kan spise god fransk mad, nyde udsigten over vandet og indsnuse lidt Monaco stemning som ikke findes på samme måde andre steder.
Selvom jeg havde råd, ville jeg hellere bo i Danmark og sidde og nørkle med mit hækletøj!
Men hvordan vælger du ?

fredag den 9. juli 2010

Sydfransk nutellamad

Her er Ida Katrines morgen nutellamad.
Hvis jeg fik lov, levede jeg alene af chevre på brød og vandmelon til afveksling under ferien.