torsdag den 10. januar 2013

Hvad skal man lære i skolen?

Jeg troede det var almen viden, at dem der arbejder med noget, har det bedst, når de har indflydelse på deres eget arbejde og arbejdsforhold. 
Man kan jo blive i tvivl. For hvis der er nogen gruppe i Danmark, der har været uden indflydelse på deres arbejdsforhold, så er det da skolelærerne.
Jeg har valgt en Steiner Skole til mine børn.....og I aften har jeg set et super interessant program på DR2: "Free the Mind" og ud fra den udsendelse skal mine børn da i høj grad blive i Steiner skolen, hvor man har Eurytmi (som på mange måder minder Mindfulness).
Tænk over HVAD det er vi fylder i "sjælen" af vores børn.
Udsendelsen ( find link her) var yderst seværdig, men det er denne lille video bestemt også.
Se videoen først og udsendelsen bagefter.

11 kommentarer:

Bloggen sagde ...

Den video rør mig, jeg synes den er god, den fanger det godt og hun virker sympatisk og oprigtig.
Hilsen en skolelærer i folkeskolen

madebyme-helena.blogspot.com sagde ...

Jeg har selv gået på Steiner skole, og jeg har uden tvivl ikke fortrudt det:-)

Lene sagde ...

jeg synes at folkeskolen har været på en skidt kurs i de sidste mange år. Er jo selv uddannet lærer og krummer tæer over at den vej det går. Heldigvis må jeg sige, så har jeg en søn, der går på en fantastisk folkeskole, hvor der arbejdes med læringsstile på den fede måde. Her ses på det hele barn.

Pustetrolden sagde ...

Steiner skolen er virkelig spændende, sådan en skole ville virkelig have været det optimale for mig. Vi har desværre ikke sådan en skole i vores by.
Heldigvis er mine børn også i en folkeskole der trods nedskæringer og urimelige vilkår, gør et fantastisk stykke arbejde og lærerne og pædagogerne er nogle fantastiske mennesker. På mine pigers skole lægger de stor vægt på det enkelte barn i undervisningen og gør rigtig meget ud af hvordan man behandler og omgåes hinanden. Jeg har nemlig den holdning, at når man er et social kompetent menneske, når man langt i livet.

Og så er folkeskolen jo også "folkets" skole hvor man møder høj som lav, skal kunne rumme børn med særlige behov og den tankegang kan jeg rigtig godt lide, så længe den ikke er på bekostning af klassen/undervisningen. Vi har på vores skole en centerklasse, hvor børn med særlige behov har base og er så med i undervisningen, i det omfang de kan, i den "normale" klasse. Mine børn elsker skolen og er glade og så er mor her ogsp glad.

From sagde ...

Det er da helt sikkert et program jeg skal have set. Er selv under uddannelse til lærer, så jeg gør hvad jeg kan for at følge med i udviklingen :)

Jette sagde ...

Jeg er ikke i tvivl om, at hvis vi havde haft en Steiner skole i nærheden, havde jeg valgt det til mine børn også. Det har vi desværre ikke. I stedet går mine børn i friskole, hvor undervisningen også er en del anderledes. Der er 3 klassetrin i hver klasse, hvilket bedre muliggør at tilgodese både den, der kan mere og den, der kan mindre. Lærerne er i mine øjne virkelig engagerede, og ikke bange for at prøve noget nyt. Der dukker jævnligt nye fag op på skemaet, hvor vi tænker: hvad er nu det?!?, såsom fordybelsesfag/temafag, men forklaringen giver mening. Der er hvert år projektuger, hvor hele skolen er sammen på tværs af klassetrin, og så er der stor vægt på fællesskab, at ville hinanden det bedste. Så jeg har bestemt ikke fortrudt vores valg. Især ikke set i forhold til den folkeskole vi ellers tilhører...

Camilla sagde ...

Vi er hjemme hos os i en proces med skoleskift, og har klart Steiner skolen med inde i overvejelserne. Kender du noget til skolen i Århus?? Det er Silkeborg dine går ikke??

Karen Klarbæk sagde ...

Camilla der er lige så stor forskel på steiner skoler som på folkeskoler, for som læreren i videoen er der heldigvis mange lærere der yder deres allerbedste. For mig er det mere indholdet i undervisningen .... Hvad undervises børnene i og med hvilken baggrund. Her synes jeg ikke folkeskolelærerne har gode vilkår. Så hatten af for kampagnen.
Jeg kan varmt anbefale skolen på strandvejen i Aarhus . Godt højt læringsniveau også i overbygningen.

Anonym sagde ...

Hej Karen
Det har ikke lige noget med dette indlæg og gøre, jeg vil bare sige at var et skønt portræt af dig jeg i går læse i det nyeste Hobby Nyt blad :)

Anonym sagde ...

Prøv at læse det fantiske indlæg på bloggen Smilerynker den 10. januar 2013.
Indlægget handler om Steiner-skolen.

Venlig hilsen
Sine/Vejle

Anonym sagde ...

Prøv at læse det fantiske indlæg på bloggen Smilerynker den 10. januar 2013.
Indlægget handler om Steiner-skolen.

Venlig hilsen
Sine/Vejle