onsdag den 21. januar 2009

Et Waldorf/Steiner barn

I aften har vi været til indskrivningsmøde på børnenes skole. Mest for at være der og bakke op, men lige så meget for at kunne besvare de der spørgsmål som kommende forældre har: "lærer de noget?" "Hvad bliver de til bagefter?" "Kan de klare sig?" o.s.v.

Jeg gik 12 år i Steiner skole. Når jeg ser tilbage på min gamle Steiner klasse ser jeg at de er blevet til ALT muligt forskelligt....lige fra sygeplejesker, pædagoger og lærere i folkeskolen til designere, datalog eller instrumentmager. Kok eller kunstner....Hvad gør det om man skal op til en prøve for at komme ind på et givet studie, når man finder sin vej i livet, tror på at alt er muligt og har mod, lyst og "drive"til at yde sit bedste?
Erhvervslivet mangler selvstændige OG SAMTIDIG SOCIALE medarbejdere.
Hvem bestemmer hvad vi skal lære i skolerne i dag???
Regering, virksomheder eller rektorer????
Måske mennesker der tørster efter viden og læring er dem der tilegner sig mest brugbar viden?

2 kommentarer:

Helle : sagde ...

Hvor er det bare rigtigt det du har skrevet, held og lykke til skolebarnet!

Unknown sagde ...

Fint indlæg! Ja... Alma har netop fået plads i Steiner-skole til sommer... Det er for os det helt rigtige valg, da vi ønsker os et sted hvor hele mennesket bliver undervist og ikke kun hovedet;o) I øvrigt... vil stadig gerne have opskriften til lanternerne... Ligger bare rigtig syg herhjemme, så jeg får ikke gjort alt det jeg gerne vil...