For mig har det altid været en selvfølge, at vi i min familie kunne lave alting med hænderne.
Håndværk og handling har stået højt på listen over mit barndomshjems dyder.
En helt fantastisk artikel om Andras Schleicher, mandan bag OECDs PISA rapporter,
skrevet af Thomas Urskov i seneste nummer af tidsskriftet Steinerskolen,
forklarer mig nærmere sammenhænge mellem handling/at gøre noget, at lave noget med hænderne
og det at skabe både ansvarlige og kreative mennesker.
Og jeg må indrømme at det er første gang jeg forstår hvad man kan få ud af PISA rapporter.
At det ikke er et doms-værktøj, men et værktøj til udvikling.
Han siger bl.a. andet (og jeg citerer fra artiklen):
"I de første PISA undersøgelser i år 2000 lå Japan i top på de fleste parametre. Men landet lå i bunden, når det handlede om elevernes evne til at tænke kreativt.
Japanske elever blev rådvilde, når de blev mødt med åbne spørgsmål.
Det ønskede man at ændre, og på bare to år revolutionerede man uddannelsessystemet.
Skar 30 pct. af pensum væk, og brugte den sparede tid til at gå i dybden.
I stedet for at høre om biologi, tog man simpelthen ud i naturen.
Man fik eleverne til at handle. På blot 10 år vendte Japan udviklingen, så nu ligger Japan i toppen målt på kreativitet".
Og han siger et andet sted i artiklen:
"Effekten af "at gøre" må ikke undervurderes, for det skaber ansvarlige mennesker".
Min mors syarbejde...
At Andreas Schleicher navn er værd at "skrive sig bag øret" hersker der ingen tvivl om.
Og at vi da nærmest (i Danmark), har misforstået hvad en PISA test skal/kan bruges til undrer mig.
En sjov krølle på hans egen kreativitet og evner er (og jeg citerer fra artiklen):
"Andreas Schleicher deltog i sit sidste skoleår i en videnskabs-konkurrence for tyske skolebørn.
Han havde udviklet en ny metode til fartgenkendelse, hvilket i dag er standart i alle mobiltelefoner med GPS".
Find flere interessante oplysninger om Andreas Schleicher her.
6 kommentarer:
Interessant! Jeg vil ha mer håndverk i skolen!! Det er så trist at det blir mindre og mindre kreativt!!
Dejligt, lige at få vendt tanken om at en Pisa test er noget fanden har skabt.
Det er jo os der skal gå ind og hjælpe lærer fra os og gøre vores børn til små selvstændige, kreativt tænkende mennesker.
Dog tror jeg ind i mellem det er svært at huske i en travl hverdag.
Jeg gør det bedste jeg kan og har til nu klaret at få tre skønne selvstændigt kreativt tænkende børn ud af det, men derfor er jeg da glad for at få lov at læse Pisa testen på denne måde og ikke bare som en nyhed i nyhedsudsendelsen kl. 19.
Tak Karen.
Kh. Lis
Hej Karen.
PISA testen er et testredskab, der afdækker en lille del af den enkelte elev- stavning - tekstforståelse og almenviden. Sådan foregår det i faget dansk.
Hvori det kreative ligger har jeg svært ved at se?
Jeg kan ud fra testen konkludere, hvad mine elever kan og ikke kan -
Jeg kan også konstatere, at det kreative får mindre og mindre råderum i skolen- trods PISA.
Så du må undskylde, men din kobling omkring Japan, PISA og kreativitet, den giver for mig ingen mening.
Hilsen Pernille- lærer og Nationale Test ( PISA) " indpisker" gennem flere år.
Hej Pernille
Du er lige så ramt, som mig og alle andre i dette land, af dårlig info omkring hvad PISA testen er.
Det er en test af hvad børnene LÆRER i skolen. Ikke hvad de kan.
Altså hvor godt lærings systemerne virker. Eleverne er jo blot et output af det og de metoder de lærer efter.
Dermed synes jeg det er interessant, at f.eks. Japan har ændret deres indlæringssystem til at være "i dybden" og ud og opleve det de skal lære, og at det på under 10 år har ændret deres resultater i kreativ tænkning, og at man deraf kan konkludere at "det at gøre" i stedet for kun at bruge hovedet, sætter flere børn i stand til at se anderledes sammenhænge....Altså blive mere kreative = selvtænkende.
Det viser da, at bruger man PISA i stedet for at mistolke og tro det er børnene der skal "dømmes" efter reglerne er det LÆRINGSSYSTEMERNE der skal udvikles.
Håber du gider læse mere på nettet, sammen med alle andre (Incl. mig) som tror det er en dom over eleverne.
Det var ment som en inspiration til det :-)
Karen
Hej igen.
Jeg forstår godt pointen og at Japan der har et skolesystem, der i høj grad lægger vægt på paratviden, har ønsket at udvikle mere kreativitet blandt børnene.
Det er bare desværre ikke den vej, jeg ser vi går herhjemme. Jeg er faktisk som lærer ærgerlig over, at der lægges så stor vægt på en test, der reelt siger så lidt om det enkelte barn - og det er jo desværre ikke op til mig, at ændre ret meget. Testen tages og rettes digitalt og der bliver sendt brev ud til forældrene , som vi ikke kan tilføje noget.
I folkeskolen går vi, trods intentioner om det modsatte mere og mere i retning af mere paratviden og højrere fag- faglige krav. Det kreative og legende får mindre plads- selv i indskolingen hvor jeg er lærer.
Så fint med Japan og at de har valgt at lægge et andet nyt fokus- det sker bare ikke lige P.t i det danske skolesystem uanset vores holdning.
Vi har på min skole klaget og indsendt ændringsforslag til ministeriet omkring formen og dele af indholdet i testen- vi har aldrig fået svar:)
Ha en god dag.
Hilsen Pernille
Hvor er verden dog frustrerende :-) Her gik jeg og troede at det kun var os med Steiner baggrund, der synes man i Folkeskole misser et helt univers af selvtænkende/kreative mennesker, ved at bringe håndværk og kunst og naturlig basis indlæring væk fra virkeligheden og ind i hovedet alene.
Tak for forklaring og svar Pernille :-)
Send en kommentar