tag:blogger.com,1999:blog-5890045578871732504.post1843425546114621610..comments2024-03-14T14:47:06.430+01:00Comments on Karen Klarbæks Verden: Hvad skaber kreative mennesker? Et par hint og om Andreas SchleicherKaren Klarbækhttp://www.blogger.com/profile/08355570205758030948noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-5890045578871732504.post-31710189075475319502014-04-07T22:52:15.783+02:002014-04-07T22:52:15.783+02:00Hvor er verden dog frustrerende :-) Her gik jeg og...Hvor er verden dog frustrerende :-) Her gik jeg og troede at det kun var os med Steiner baggrund, der synes man i Folkeskole misser et helt univers af selvtænkende/kreative mennesker, ved at bringe håndværk og kunst og naturlig basis indlæring væk fra virkeligheden og ind i hovedet alene.<br />Tak for forklaring og svar Pernille :-)Karen Klarbækhttps://www.blogger.com/profile/08355570205758030948noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5890045578871732504.post-12336139102649682662014-04-07T07:04:32.949+02:002014-04-07T07:04:32.949+02:00Hej igen.
Jeg forstår godt pointen og at Japan der...Hej igen.<br />Jeg forstår godt pointen og at Japan der har et skolesystem, der i høj grad lægger vægt på paratviden, har ønsket at udvikle mere kreativitet blandt børnene.<br /><br />Det er bare desværre ikke den vej, jeg ser vi går herhjemme. Jeg er faktisk som lærer ærgerlig over, at der lægges så stor vægt på en test, der reelt siger så lidt om det enkelte barn - og det er jo desværre ikke op til mig, at ændre ret meget. Testen tages og rettes digitalt og der bliver sendt brev ud til forældrene , som vi ikke kan tilføje noget. <br />I folkeskolen går vi, trods intentioner om det modsatte mere og mere i retning af mere paratviden og højrere fag- faglige krav. Det kreative og legende får mindre plads- selv i indskolingen hvor jeg er lærer.<br />Så fint med Japan og at de har valgt at lægge et andet nyt fokus- det sker bare ikke lige P.t i det danske skolesystem uanset vores holdning.<br />Vi har på min skole klaget og indsendt ændringsforslag til ministeriet omkring formen og dele af indholdet i testen- vi har aldrig fået svar:)<br />Ha en god dag.<br />Hilsen PernilleAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5890045578871732504.post-10656619083483362342014-04-06T23:11:14.091+02:002014-04-06T23:11:14.091+02:00Hej Pernille
Du er lige så ramt, som mig og alle a...Hej Pernille<br />Du er lige så ramt, som mig og alle andre i dette land, af dårlig info omkring hvad PISA testen er.<br />Det er en test af hvad børnene LÆRER i skolen. Ikke hvad de kan.<br />Altså hvor godt lærings systemerne virker. Eleverne er jo blot et output af det og de metoder de lærer efter.<br />Dermed synes jeg det er interessant, at f.eks. Japan har ændret deres indlæringssystem til at være "i dybden" og ud og opleve det de skal lære, og at det på under 10 år har ændret deres resultater i kreativ tænkning, og at man deraf kan konkludere at "det at gøre" i stedet for kun at bruge hovedet, sætter flere børn i stand til at se anderledes sammenhænge....Altså blive mere kreative = selvtænkende.<br />Det viser da, at bruger man PISA i stedet for at mistolke og tro det er børnene der skal "dømmes" efter reglerne er det LÆRINGSSYSTEMERNE der skal udvikles.<br />Håber du gider læse mere på nettet, sammen med alle andre (Incl. mig) som tror det er en dom over eleverne.<br />Det var ment som en inspiration til det :-)<br />KarenKaren Klarbækhttps://www.blogger.com/profile/08355570205758030948noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5890045578871732504.post-15249876484373015592014-04-06T21:56:47.684+02:002014-04-06T21:56:47.684+02:00Hej Karen.
PISA testen er et testredskab, der afd...Hej Karen.<br /><br />PISA testen er et testredskab, der afdækker en lille del af den enkelte elev- stavning - tekstforståelse og almenviden. Sådan foregår det i faget dansk. <br /><br />Hvori det kreative ligger har jeg svært ved at se?<br /><br />Jeg kan ud fra testen konkludere, hvad mine elever kan og ikke kan - <br /><br />Jeg kan også konstatere, at det kreative får mindre og mindre råderum i skolen- trods PISA.<br /><br />Så du må undskylde, men din kobling omkring Japan, PISA og kreativitet, den giver for mig ingen mening.<br /><br />Hilsen Pernille- lærer og Nationale Test ( PISA) " indpisker" gennem flere år.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5890045578871732504.post-74392792108241062032014-04-06T21:25:22.493+02:002014-04-06T21:25:22.493+02:00Dejligt, lige at få vendt tanken om at en Pisa tes...Dejligt, lige at få vendt tanken om at en Pisa test er noget fanden har skabt. <br />Det er jo os der skal gå ind og hjælpe lærer fra os og gøre vores børn til små selvstændige, kreativt tænkende mennesker. <br />Dog tror jeg ind i mellem det er svært at huske i en travl hverdag. <br />Jeg gør det bedste jeg kan og har til nu klaret at få tre skønne selvstændigt kreativt tænkende børn ud af det, men derfor er jeg da glad for at få lov at læse Pisa testen på denne måde og ikke bare som en nyhed i nyhedsudsendelsen kl. 19. <br />Tak Karen. <br /><br />Kh. LisLishttps://www.blogger.com/profile/03173448309684666962noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5890045578871732504.post-11639632070803018502014-04-06T15:37:09.663+02:002014-04-06T15:37:09.663+02:00Interessant! Jeg vil ha mer håndverk i skolen!! De...Interessant! Jeg vil ha mer håndverk i skolen!! Det er så trist at det blir mindre og mindre kreativt!!Jorunhttps://www.blogger.com/profile/09421662852608192481noreply@blogger.com