onsdag den 28. marts 2012

Raw cake brownie opskrift

Raw cake opskriften kommer her som lovet:



2-3 dl mandler, valnødder eller pecannødder hakkes groft i foodprocesseren og stilles til side

1 liter saftige dadler uden sten køres i foodprocessoren sammen med
2 dl kokosolie til en cremet masse.

Hældes over i en skål og røres med 2 dl cacao samt de hakkede nødder.

Presses i en flad firkantet form og stilles på køl i et par timer.
Skæres ud i små firkanter og serveres.

Kan evt drysses med, eller rulles i 1 dl goji-bær som er blendet med 1 dl kokosmel.

Det er min ven Lars der laver den på denne måde.
Og jeg er allerede efter kun et døgn helt afhængig...ikke bare af ham, men også af kagen.
Har hentet den næste pakke dadler hos min lille indvandrer butik et par ejendomme væk.

Den er tæt i smagen, så man behøver ikke store stykker.

Enjoy !!!





29 kommentarer:

Ida Sauer Eriksen sagde ...

uha det lyder super godt og så kan man bare droppe nødderne når men er allergisk for dem og bruge mandler istedet!! må straks prøve den..hav en rigtig god aften

Cille - TheFunkyFox sagde ...

Ja, jeg tror også jeg må prøve den i påsken, når jeg holder tøse-kreahygge.

Theresa sagde ...

Lækker opskrift og blog :D lige et ?er det en 1 liter eller 1 kilo dadler, eller hvordan måler du 1 liter dadler op!?

Karen Klarbæk sagde ...

1 liter dadler er ca i pakke (måske lidt mere) ca. 600 g er der i den jeg bruger.

Karen

Pia sagde ...

Det lyder som en spændende opskrift jeg må prøve.

Malene sagde ...

Tak for opskriften. Fandt kokosolien på bud i dag til 80 kr., så handlede ind til kagen med det samme:) Glæder mig til at smage:)

Loppe-shoppe sagde ...

Tak for delingen.

Unknown sagde ...

Takker for opskriften:)
- ønsker mig en foodprocesser i fødselsdagedgave... må finde en anden måde!
Hvor køber du kokosolie, bor i det mørke vestjyland så det er lidt svært!!

Karen Klarbæk sagde ...

Kokosolie fås i min lokale helsekost butik i Silkeborg. Mon ikke den også fås i nærmeste større by?

Jeg lavede ny portion i aftes.
Sidder og glæder mig til at komme hjem til køleskabskold kage.....

Anonym sagde ...

Uhm....tør man mon prøve? ;)

Malene sagde ...

Til Kirsten - Jeg fandt kokosolien i Løvbjerg supermarked og har vist også set den i brugsen. Det er forskelligt om den står med de andre olier eller ved økovarerne:)

Karen Klarbæk sagde ...

Super Malene. Tak for info.

Lea Binta sagde ...

Det ser lækkert ud - det må prøves! Tak fordi du delte opskriften.

/Lea Binta
www.leabinta.blogspot.com

Lykke sagde ...

Den opskrift er hermed bogmærket :)

Anonym sagde ...

Til info fandt jeg kokosolie hos Mustafa til kr 18 for 250g. Sidder nu og venter på, at der er gået et par timer. Teenageren spørger, om vi ikke kan smide den i fryseren i stedet....
Hilsen Charlotte

Lene Nørgaard Michaelsen sagde ...

Jeg har nu fulgt denne blog i et stykke tid - og bliver tit fristet til selv at give mig i kast med nogle af alle de projekter, som du viser frem. Jeg er bestemt også fristet af denne kage. Jeg kom i dag tilfældigt til at læse på Palmin-pakken i supermarkedet, at den består af 100 % kokosolie. Må indrømme, at jeg ikke er helt overbevist. Mon man kan bruge palmin til denne opskrift? Prisen er jo bestemt en anden, end den man ellers møder, når der står kokosolie på indkøbssedlen.....
Tak for en dejlig blog!

Hilsen Lene

Anonym sagde ...

Vedr. PALMIN:
selvfølgelig kan du bruge palmin ;-)
Tænk bare på den gode gamle klassikse kiksekage - den er også med palmin ... og den smager jo skønt;-)
Her sønderjylland, hvor jeg er født, har vi er traditionel jule-småkage så bages med svinefedt... men af flere grunde har jeg byttet den ud med palmin - nu kan alle mine gæster spise kagerne og smagen er der ingen forskel på ;-)
Hilsen Helle

Anne sagde ...

...men vær lige opmærksom på, at prisforskellen i den dyre jomfru-kokosolie og den billige palmin afspejler kvaliteten. Palmin er et hærdet, bleget og gennemraffineret produkt, cirka så langt fra tankerne bag RAW-filosofien som man kan komme. Så måske kunne der være en mening i at lave kagen lidt sjældnere, men af bedre råvarer?

Brilleting sagde ...

Dejlige Karen!
Jeg har efterhånden længe taget tilløb til at afprøve din opskrift, og idag blev det!
Jeg har lige smækket kagen sammen og nu står den på køl og venter på gæster og hygge. Og den er jo FANTASTISK ... Glæder mig vildt til at sætte tænderne (ordentligt) i den!
Tusind tak for opskrift og inspiration!

Stort kram fra Jane

Kamilla sagde ...

Hvor mange personer svarer opskriften ca. til ??

MVH. Kamilla

Mette sagde ...

Uf den er go, men tag ikke to stykker! Jeg fik det helt dårligt i går :D

Dittelouisa sagde ...

Uhm, nu har jeg lavet denne et par gange - med stor success!!! Har skåret den i små stykker med en lille tandstik med et blåbær eller lign på - lækkert lækkert!
Takker mange gange for opskriften :-)

Sanne sagde ...

Uhh... nu er det første gang jeg er faldet over brownies i denne version, men de skal prøves!

Anne J sagde ...

TAAAAK!
Tak for denne fantastiske opskrift. Smager fantastisk og slet ikke sund! Min kæreste er en sucker for brownies, og denne faldt han pladask for... Har lavet den 3 gange, og alle der smager uden at vide hvad det er synes også den er vild!

Anonym sagde ...

Bor også i Vestjylland, her er kokosolie på hylden i alle større supermarkeder...

Anonym sagde ...

Skal kokosolien smeltes før den kommes i?

Anonym sagde ...

Hold *op* hvor er den lækker! En opskrift der stryger lige ind på favoritlisten, så tak for det :)

/Kristina.

samantha sagde ...

Sikke en lækker opskrift. jeg forsøgte at bage det igår og de blev rigtige gode.

Anonym sagde ...

Hej Karen

Jeg har set på flere opskrifter på Raw Brownie. I flere opskrifter står der at man skal bruge raw/rå kakaopulver og at der er forskel på den type kakao og det rene kakaopulver man kan købe i de fleste butikker. Hvad har du brugt?